4 trends voor 2021 die invloed hebben op het gebruik van print
We naderen weer een einde van een jaar, een bewogen jaar met ontwikkelingen die niemand had zien aankomen. Maar we kijken vooral vooruit; hoe zal 2021 eruit komen te zien? De COVID-19 pandemie heeft de wereld behoorlijk op zijn kop gezet, en dat zal in 2021 ook nog steeds van invloed zijn, ook binnen de print- en signbranche. In dit blog zetten we 4 trends en ontwikkelingen op een rij die vanuit de branche worden gesignaleerd waarvan ook wij denken dat deze van invloed zullen zijn in 2021. Trends waarvan jij op de hoogte wil zijn, zodat je – zo ver als dat mogelijk is – goed voorbereidt het nieuwe jaar ingaat.
Trend 1: De vloer blijft een belangrijke advertentieruimte
Door de coronapandemie en de bijbehorende beperkingen en richtlijnen heeft de bewegwijzering een vlucht genomen in 2020. Binnen veel sectoren moesten ondernemingen hun deuren (gedeeltelijk) sluiten en dat was ook goed merkbaar binnen de print- en signbranche. Tegelijkertijd nam de vraag naar bewegwijzering en informatieborden in snelle mate toe. Dit was name zichtbaar in de verkoop van vloerstickers; een ideaal middel om men er op te attenderen om 1,5 meter afstand te houden. We hopen het uiteraard van niet, maar er bestaat een grote kans dat in 2021 de hoge vraag naar social distancing vloerstickers blijft bestaan. Wel zal men steeds creatiever worden in het algemeen gebruik van vloerstickers. Veel grote merken maken al gebruik van vloerstickers, maar dit zullen steeds meer opvallende en nieuwe boodschappen voor op de vloer worden. Binnen, maar óók buiten, want dat kan goed met bijvoorbeeld textielweefsel met een gestructureerde PVC-coating.
Trends 2: Vraag naar een gepersonaliseerd geprint interieur – thuis – neemt toe
Personalisatie is al trending binnen de consumentenmarkt, en dat zal ook zo in 2021 zijn. We zagen al veel vraag naar gepersonaliseerde wandbekleding, maar dat was tot voor kort meer het geval voor scholen, kantoren en zorginstellingen, om zo een vriendelijke en gastvrije omgeving te creëren voor de bezoekers. Maar we brengen meer en meer thuis door, en daarom zal deze trend goed zichtbaar worden binnen de interieurdecoratie thuis waarvoor men bijzondere, gepersonaliseerde producten zoekt. Om zo een fijne woon- én werkplek te creëren. Daarom is aannemelijk dat veel gevestigde grafische bedrijven ook gedeeltelijk overstappen naar op maat gemaakte printmaterialen voor de consument. Dit is ook goed mogelijk door de nieuwe ontwikkelingen binnen de print media branche waardoor printmaterialen geschikt zijn voor huishoudelijk gebruik en de eindgebruiker de materialen eenvoudig zelf kan aanbrengen.
Binnen de commerciële sector zien we ook steeds meer gepersonaliseerde marketing, waarbij iedere klant als een individu wordt benaderd. Dit is uiteraard niks nieuws maar het gaat wel steeds belangrijker worden, om zo de aandacht te krijgen van je doelgroep die vanuit veel verschillende kanten wordt geprikkeld.
Trend 3: Vraag naar duurzame printmaterialen neemt toe
Duurzaamheid heeft het afgelopen jaar misschien niet de hoogste prioriteit gehad, maar meer maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent ook een reducering van de kosten. En dat is wat bij veel bedrijven wel veel prioriteit heeft en zal hebben in 2021 door de financiële onzekerheid waarmee velen kampen. Het verminderen van afval, minder transportkilometers maken en energieverbruik omlaag; het zijn allemaal voordelen voor het milieu én onderdelen waardoor ieder bedrijf geld kan uitsparen.
Duurzame printmaterialen zullen dan ook een belangrijke rol blijven spelen in 2021. Vooral voor de organisaties die duurzaamheid een belangrijk deel van hun verhaal hebben gemaakt. Maar dit geldt ook voor de ‘gewone’ winkels en brands. Prijs hoeft immers geen showstopper meer te zijn. Daardoor zal er in 2021 een toenemende vraag zijn om duurzame alternatieven voor het traditioneel pvc-houdend materiaal.
Trend 4: Naast duurzaam, ook een botanisch en natuurlijk design
Duurzamere producten worden in 2021 dus steeds belangrijker, iets wat ook duidelijk zichtbaar is in de interieurdesign branche. Binnen deze branche merkt men dat klanten steeds voor vaker voor producten kiezen die minder impact hebben op het milieu en natuur, maar ook dat men letterlijk de natuur in huis en op de werkvloer wil halen. Een botanische, natuurlijke stijl voor het interieur was al lange tijd trending, maar zal in 2021 ook belangrijk blijven. Men wil een fijne en gezonde leefomgeving creëren, juist in deze tijd. Natuurlijke materialen en een natuurlijke uitstraling van print media materialen worden daarom steeds belangrijker.
Met welke trends ga jij aan de slag?
Bij het inlezen van de trends en ontwikkelingen voor het nieuwe jaar krijg je misschien spontaan zin om aan de slag te gaan met nieuwe ideeën. Wil je nog wat extra inspiratie materiaal om nieuwe ideeën op te doen? Download dan onze Interior Design brochure. In deze brochure vind je allerlei praktijkvoorbeelden die jou inspireren om printmaterialen op een mooie manier te verwerken in interieurs.
Onderwerpen: Interior Design, Print Media