Maak visuele communicatie duurzaam met magneetfolie
Als je aan visuele communicatie denkt, heb je waarschijnlijk een standaard vorm van printmedia in gedachte. Niet terecht, want tegenwoordig zijn er veel alternatieven. Bijvoorbeeld magneetfolie. Dat is een goede vervanger van standaard printmedia zoals zelfklevende vinyl. Het is niet alleen een duurzamere variant, maar geeft printmedia ook een stijlvollere uitstraling. In dit blog leg ik je uit hoe magneetfolie werkt en welke voordelen het je biedt in gebruik als materiaal voor visuele communicatie.
Wat zijn magneten?
Terug naar de basis: wat zijn magneten ook alweer? Je denkt er misschien niet direct aan, maar alles wordt in een bepaalde mate door magnetische velden beïnvloed. Niet alleen metalen, maar bijvoorbeeld ook eten en mensen. Magneten werken met natuurlijke aantrekking- en afstotingskracht, die ervoor zorgt dat ze een magnetisch veld om zich heen hebben. Natuurlijk is niet ieder object in dezelfde mate magnetisch. Magneten kun je onderscheiden in diamagneten, paramagneten en ferromagneten (bijvoorbeeld ijzer, kobalt en nikkel). Die laatste, ferromagneten, zijn als enige permanent magnetisch. En precies dat maakt ze zo interessant als visueel communicatiemateriaal.
Wat zijn Ferromagnetische folies?
Bij ferromagnetische folies draait het niet om de kleine magneetjes die je van vroeger kent, maar om folies die een magnetische óf ijzerhoudende
coating hebben. Deze coating hecht op andere (geladen- of ongeladen) ferromagnetische materialen als ijzer, kobalt en nikkel, maar ook op staal en gietijzer. Magneet- en ijzerhoudende folie is te bedrukken met verschillende soorten inkt. Mogelijkheden genoeg dus! Denk bijvoorbeeld aan het magnetisch maken van een wand met behulp van zelfklevende magnetische folie als ondergrond voor geprinte ijzerhoudende folie of een ijzerhoudende wand gebruiken als ondergrond voor geprinte magneetfolie.
Het gebruik van magneetfolie
Oké, nu weet je wat magneten en ferromagnetische folies zijn, maar misschien zie je de toepassing hiervan nog niet helemaal voor je. Ik geef je wat voorbeelden. Vaak worden magneetfolies geplakt op auto’s, automaten, liftdeuren of ijzeren kasten en panelen. Dit vergroot niet alleen de hoeveelheid ondergronden die geschikt zijn voor visuele communicatie, maar biedt ook eindeloze mogelijkheden voor de vorm van je uitingen. In veel kantoren staan ijzeren kasten die best een nieuwe look kunnen gebruiken. Daarnaast kun je denken aan instore reclame in retail winkels, supermarkten of in de horeca. Niet alleen is het mogelijk om bijvoorbeeld een afbeelding te laten drukken op magneetfolie, ook kun je denken aan het ontwerpen van een interactieve muur. Laat werknemers of klanten hun ideeën met magneten op de muur plakken of werk een stappenplan uit door magneten een pad te laten vormen. Hierdoor maak je klusjes die saai lijken ineens een stuk interessanter.
Magneetfolie als duurzame keuze voor visuele communicatie
Naast het feit dat magneetfolie veel toepassingen kent, heeft het materiaal nog meer voordelen. Ten eerste is magneetfolie een duurzamere keuze omdat het over het algemeen PVC vrij is. Daarnaast is het herbruikbaar en daardoor duurzaam. Vaak klinkt een nieuw product als veel gedoe. Wat je gewend bent, zie je vaak als de gemakkelijkste optie. Maar magneetfolie is eenvoudig aan te brengen en op te slaan, wat de drempel om over te stappen op dit duurzame alternatief wel erg verkleint. Ten slotte is het ideaal voor reclame in meerdere lagen, bijvoorbeeld bij kortingsacties waarbij je meerdere stickers over elkaar aanbrengt. Kortom: magneetfolie biedt nieuwe mogelijkheden, is duurzaam en daarmee een goed alternatief voor traditionele printmedia.
Waar zou jij magneetfolie voor gebruiken? Heb je hier misschien al ervaring mee? Deel deze dan in een reactie onder dit blog en inspireer anderen!
Onderwerpen: Magneetfolie