Duurzaam modemerk? Gebruik dan milieuvriendelijk promotiemateriaal!
De modewereld wordt zich steeds bewuster van haar impact op milieu en haar invloed op arbeidsomstandigheden in fabrieken. Sommige merken zetten dat bewustzijn om in actie. Ze staan niet langer toe dat hun producenten in gevaarlijke fabrieken gehuisvest zijn, ze kiezen voor meer duurzame grondstoffen of bieden een milieuvriendelijk alternatief voor verpakkingen aan. Dat zijn al aardig wat stappen in de goede richting, maar het kan natuurlijk altijd beter. Door ook je promotiemateriaal te verduurzamen draag je als kledingmerk écht een duidelijke boodschap uit.
Duurzame modemerken
Welke modemerken doen het dan zo goed op de ladder van duurzaamheid? De website rankabrand.nl is een handig hulpmiddel om daar achter te komen. Ze beoordelen allerlei merken in verschillende vakgebieden op hun duurzaamheid. In de modebranche let de website speciaal op arbeidsrechten in fabrieken, het gebruik van milieuvriendelijke grondstoffen en het beperken van de CO2-uitstoot. Er staan twee merken bovenaan met een A-score: Kollateralschaden (casual kleding) scoort 25 uit 31 punten en Saint Basics (ondergoed) scoort 24 punten van de 31. Dan volgen er een aantal merken met de B-score zoals Studio Jux (21 punten), Mud Jeans (19 punten) en People Tree (18 punten).
Minder duurzame modemerken
Uiteraard zijn er ook modemerken die volgens rankabrand.nl slecht scoren als het gaat om duurzaamheid. Er staan 1561 modemerken in de database en vanaf pagina 14 (10 merken per pagina) scoren alle merken de laagste E-score. Voorbeelden hiervan zijn Lee (4 punten), ECCO (5 punten) en The North Face (5 punten). Veel modemerken met de E-score hebben geen duidelijk beleid als het gaat om duurzaamheid of verstrekken hier weinig informatie over. Consumenten kunnen zich daarom niet inlezen en niet bepalen of zij duurzame mode kopen. Dat kan natuurlijk anders!
Maak een statement
Transparantie over duurzaamheid is – gezien de informatie die rankabrand.nl verstrekt – een verbeterpunt in de modewereld. Wil jij als product- of marketingmanager in de modebranche nu wel meer duurzaamheid uitstralen, omdat jullie beleid dat nu eenmaal verdient? Dan is het tijd om een statement te maken. Je beleid is al in orde, nu je promotie nog.
Kies voor milieuvriendelijk promotiemateriaal
Bij het promoten van een nieuw seizoen, het aankondigen van bepaalde acties en voor aankleding van evenementen is het makkelijk om het eerste beste promotiemateriaal te laten bedrukken en na gebruik in de prullenbak te gooien. Maar je kunt ook iets verder kijken en op zoek gaan naar duurzame alternatieven voor dezelfde toepassing. Of je dit materiaal nu voor lange termijn of tijdelijke gebruik nodig hebt, er is een duurzame variant beschikbaar. Let bij het uitkiezen van milieuvriendelijk promotiemateriaal op de toevoeging ‘PP’ aan de productnaam. PP staat voor polypropyleen, het milieuvriendelijke alternatief op PVC – een veelgebruikte, maar niet zo duurzame grondstof voor promotiemateriaal zoals raamstickers, vloerstickers en fotobehang.
Welke duurzame alternatieven zijn er?
Zoals gezegd heeft bijna elke vorm van promotiemateriaal wel een duurzaam alternatief. Denk bijvoorbeeld aan printbaar textiel, dat is er in een PVC-vrije zelfklevende variant en een variant gemaakt van gerecycled materiaal. Daarnaast zijn er allerlei stickermaterialen die het jou mogelijk maken een duurzame promotiecampagne te starten. Bijvoorbeeld polypropyleen raamstickers met dot-belijming op waterbasis en lijm-vrije stickermaterialen.
Op alle vlakken duurzaam
Dus wil je als modemerk je duurzaamheidsidealen in de praktijk uitvoeren én uitstralen? Pas dan niet alleen je productiebeleid maar ook je promotiestrategie aan door voor milieuvriendelijk promotiemateriaal te kiezen. Werk jij al met duurzaam promotiemateriaal? Deel je ervaring dan in een reactie.
Onderwerpen: Sustainability