Winkelinrichting: zo maak je een feestje van de opening [deel 2]
Soms wil je net even wat extra aandacht voor een toffe actie of evenement zoals bijvoorbeeld voor de (her)opening van je winkel. De basis inrichting van je winkel mag dan goed zijn, maar een voor een bijzonder moment zet je graag wat extra’s in om op te vallen. Zo’n opening of actie waar mensen nog over napraten, wat weer een mooie reclame is voor je merk. En het liefst moet het optuigen van zo’n actie niet al teveel tijd in beslag nemen en niet een te grote hap uit je budget zijn. Hoe je dat slim aanpakt met behulp van printmedia materialen, lees je in dit tweede blog over een goede winkelinrichting en geven we je 4 praktische tips voor een feestelijke opening of actie.
1) Verplaats je in het winkelend publiek
Waar zou jij zelf op af komen als je aan het winkelen bent? Zet een aantal punten op een rij wat jou zou aanspreken als je aan het winkelen bent, en vraag ook zeker een buitenstaander die een meer objectieve blik heeft. In deel 1 beschreven we al elementen die de winkelervaring prettig maakt, maar eerst moet het je nog lukken om de shoppers überhaupt naar binnen te krijgen. Daarom is het slim om de aandacht te trekken door bijvoorbeeld raamstickers van zelfklevend vinyl aan te brengen in de etalages. Met deze promotiestickers kan je eindeloos variëren en helemaal naar wens aanpassen. Door de gekleurde folies te gebruiken val je goed op en voor een kortlopende actie is deze kleurfolie met een dot-belijming ideaal. Doordat de lijm niet egaal is maar uit "dotjes" bestaat ontstaan er kleine luchtkanaaltjes. Hierdoor is de folie eenvoudig luchtbelvrij aan te brengen, te herpositioneren en weer netjes te verwijderen als de actie voorbij is.
In dit blog vind je hoe nog te openen winkelketens Easy dot folie slim hebben ingezet om de opening alvast te promoten bij voorbijgangers. Nog wat inspiratie nodig wat je met de kleurfolies kan doen? Kijk eens in dit blog met praktijkvoorbeelden hoe je je actie vorm kan geven met de kleurfolies.
2) De juiste materialen en mensen inzetten
Op een belangrijke dag als een opening wil je zo goed mogelijk voor de dag komen. Zorg dus dat op de dag zelf al je medewerkers in opperbeste stemming zijn en het voorkomen van de winkel ook op zijn best is. Heb je een wandje of muur in de winkel die wel een opfrisser kan gebruiken? Misschien is het dan tijd om daar een mooi behang aan te brengen, waar je dan gelijk een actie of product naast promoot. Door te kiezen voor een eenvoudig aan te brengen en te verwijderen vliesbehang zoals de Neschen event fleece L-UV adh, maakt het niet uit dat je deze na een tijdje weer vervangt door andere decoratie. Het is mooi meegenomen dat dit ook een budgetvriendelijke optie is, maar toch zeker niet afdoet aan kwaliteit. Het heeft een natuurlijke uitstraling en ook een uitstekende kleurweergave.
3) Wees origineel; bedenk een ludieke actie
Wie wil opvallen moet iets ‘out of the ordinary’ doen! Tegenwoordig gaat er elke dag wel ergens een nieuwe winkel open of worden er acties gepromoot. Probeer je dus te onderscheiden van andere winkels. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een leuke actie of activiteit op te zetten in of rondom je winkel. Denk eens aan een artiest of bandje die een leuk optreden weg geeft (op gepaste afstand) en zo de aandacht trekt van voorbijgangers. Om zo’n actie te ondersteunen, kan je bij de ingang van je winkel eens beachvlaggen plaatsen, geeft het gelijk ook een zomers tintje! Deze vlaggen zijn ook buiten de kust en strandtenten uitermate geschikt als blikvanger. Deze vlag systemen zijn verkrijgbaar in verschillende maten en soorten, dus wil je groots uitpakken, dan kan dat zeker. En ze zijn heel handig voor een tijdelijke actie doordat je ze eenvoudig opzet en weer opbergt. Je haalt ze weer uit de kast wanneer je een weer een nieuwe actie hebt, wel zo duurzaam.
4) Je kan nooit teveel opvallen
En als je nog twijfelt of het niet allemaal wat te gek is, bedenk dan dat je juist graag bekijks wilt trekken. Doe eens wat anders qua kleur, thema of opbouw voor en in de winkel. Als je daar de ruimte voor hebt en echt eens wat anders wil, kan je ook denken aan een lichtkast met verlichting op een passende plek, waardoor je een eyecatcher creëert. Deze kan je combineren met een backlitfolie zoals Solvoprint Citylight Superior, die je eventueel ook kunt lamineren voor extra bescherming. Deze folie is wit, mat en lichtdoorlatend maar hoeft niet perse verlicht te worden. Bekijk dit filmpje eens voor een goede indruk van dit materiaal. Inspiratie nodig wat je met dit folie kan doen? In dit blog zie je hoe bij een modetentoonstelling speels gebruik is gemaakt van (onder andere) backlit folie, door een gave print in een lichtbak aan de muur te plaatsen.
5) Denk aan de veiligheid van je bezoekers en medewerkers
Ook bij een winkelopening moet je denken aan de veiligheid van je bezoekers en medewerkers. Om ervoor te zorgen dat iedereen voldoende afstand houdt en zich aan de maatregelen houdt zal je mensen in goede banen moeten leiden door en voor je winkel. Gelukkig zijn daar genoeg creatieve oplossingen voor te bedenken en kun je bijvoorbeeld vloerstickers inzetten voor bewegwijzering, of folies inzetten voor instructies die je aanbrengt op een etalage of plexiglas wandje. Kijk ook eens in dit blog voor meer tips hoe je vloerstickers inzet om voldoende afstand te bewaren en dit blog voor andere handige toepassingen.
Genoeg inspiratie opgedaan voor de opening?
Is de winkel eenmaal een tijdje open, vergeet dan ook niet om je winkelinrichting met regelmaat te wisselen. Want die winkel waar al twee maanden hetzelfde in de spotlight staat? Daarmee kan je shoppers niet lang interesseren en zijn ze snel weer weg. Het fijne is dat je met printmedia materialen een hoop kan variëren voor een voordelige prijs. Die verschillende variaties kan je ook nog eens terugvinden in onze brochure die je hieronder downloadt. En ontdek nog meer mogelijkheden op het gebied van raamfolie, wandbekleding en vloerstickers voor de inrichting van je winkel.
Onderwerpen: Easy Dot, Wallpaper, Backlit-Folie, Vloerstickers