Praktijkvoorbeeld: hoe printmedia een horeca interieur transformeren

Interieur horecazaak Heino printmedia 1-600Cafetaria Heino is al jarenlang een begrip in het Overijsselse plaatsje Heino. Eigenaar Edwin Rapmund doet er alles aan om het cafetaria tot een gezellige eetgelegenheid te maken en niet zonder succes! Zo werd Cafetaria Heino in 2017 uitgeroepen tot beste cafetaria van Nederland. Om gasten nog meer het gevoel te geven dat zij uiteten zijn, is het cafetaria inmiddels aangesloten bij de landelijke Restaria formule. Dat betekent niet alleen dat de menukaart en de sfeer nu nog meer in de buurt komen van een eetcafé, maar dat de horecazaak ook qua uitstraling meer op een eetcafé lijkt. Met behulp van allerlei printmedia heeft Edwin ervoor gezorgd dat Restaria Heino qua aankleding volledig aansluit bij het nieuwe concept: een moderne eetgelegenheid met een vleug ouderwetse gezelligheid. Voor de productie en montage werd NICE Letters uit Deventer ingeschakeld

 

Van cafetaria tot Restaria

Edwin runt de horecazaak in Heino sinds januari 2016 heeft nooit echt stilgezeten. Naast dat het cafetaria in 2017 werd uitgeroepen tot beste van Nederland, waren ze ook al eens te zien bij RTL 4. Dit jaar staat in het teken van de overgang van cafetaria naar Restaria. Het Restaria concept brengt cafetaria’s en eetcafés dichter bij elkaar. Het gaat bij Restaria’s om gemak, puur, genieten en smaak. Qua uitstraling en sfeer lijken Restaria’s op een eetcafé, maar wat de prijzen betreft zijn ze net zo toegankelijk als een cafetaria. Het doel van het concept is om de bezoeker het echte ‘uiteten’ gevoel te geven, terwijl hij gemakkelijk en snel buiten de deur eet.

De overgang van cafetaria naar Restaria gaat dus niet alleen om de naam, maar brengt een geheel nieuw concept met zich mee. Dan kan het interieur natuurlijk niet achterblijven!

 

Een nieuw interieur

Om het Restaria concept door te vertalen naar het interieur van de zaak, heeft Edwin veel gebruik gemaakt van printmedia. De opdracht vroeg om 100% maatwerk en dat is precies waar printmedia voor bedoeld is. Met andere materialen is dat een stuk lastiger. Voor de productie en montage werd NICE Letters uit Deventer ingeschakeld. In het geval van Restaria Heino zijn er combinaties gemaakt van authentieke materialen en mooie printmedia die passen bij de horeca. Zo is de bar een combinatie van echt hout en meubelfolie met betonlook, zijn de pilaren voorzien van folie met een krijtbord print en is op een deel van de wanden een haarscherpe fotoprint aangebracht. Benieuwd naar het resultaat? Hieronder licht ik de verschillende printmedia stuk voor stuk toe en kun je het eindresultaat bewonderen.

Interieur horecazaak Heino printmedia 7-600
 

High-tack zelfklevend vinyl op lastige ondergronden

Voor de meeste prints is gebruik gemaakt van high-tack zelfklevend vinyl. Dit materiaal is voor voorzien van een extra sterke belijming die ideaal hecht op diverse moeilijk te plakken ondergronden. In dit geval is het materiaal aangebracht op de tegelwand in de keuken, de pilaar in het midden van de zaak en diverse deuren in het pand. Om de prints te beschermen zijn deze afgewerkt met een matte lamineerfolie. De lamineerfolie zorgt er bovendien voor dat de oppervlakken makkelijk schoon te houden zijn. Wel zo handig in deze drukbezochte zaak.

Interieur horecazaak Heino printmedia 9-600

Interieur horecazaak Heino printmedia 8-600

Interieur horecazaak Heino printmedia 13-600

 

Zelfklevende meubelfolie geeft een stoere betonlook

Om het concept van een authentiek eetcafé extra kracht bij te zetten, zijn bepaalde oppervlakken afgewerkt met een beton-uitstraling. De zelfklevende meubelfolie met Industry decor geeft de ruimte een stoere, industriële look, wat perfect aansluit bij het concept van Restaria. Naast een mooie uitstraling, heeft dit materiaal meer handige eigenschappen.

Zo heeft de folie een uiterst robuust oppervlak met hoge chemische oppervlakte weerstand. Hierdoor is het bestand tegen het gebruik van diverse schoonmaakmiddelen en dus ideaal voor het gebruik in een keuken. Daarnaast is het een milieuvriendelijk alternatief voor andere folies, omdat de grondstof papier is. Bovendien geniet je er extra lang van, want het zal na verloop van tijd niet krimpen.

Restaria Heino heeft diverse keukenfronten en het blad van de bar met deze folie afgewerkt. Let wel, deze folie kan zowel op horizontale als verticale oppervlakken gebruikt worden, zolang het maar niet als een intensief werkblad wordt gebruikt. Voor een keukenblad waarop ook gesneden wordt, is het om die reden niet geschikt.

Interieur horecazaak Heino printmedia 12-600

Interieur horecazaak Heino printmedia 5-600

Interieur horecazaak Heino printmedia 4-600

 

Geprinte raamfolie die licht doorlaat

Je staat er misschien niet direct bij stil, maar ook de gevel - die in dit geval bijna volledig uit glas bestaat – is een belangrijk onderdeel van het interieur. Bij de materiaalkeuze voor het vormgeven van deze glazen wand, was het belangrijk dat de print nog voldoende licht zou doorlaten en dat gasten en het personeel er doorheen naar buiten kunnen kijken. De oplossing: translucente one-way-vision folie. Deze folie is geperforeerd waardoor je nog wel van binnen naar buiten kunt kijken. Doordat de folie translucent is, is de print zowel aan de binnen- als de buitenkant zichtbaar.

Interieur horecazaak Heino printmedia 3-600

Interieur horecazaak Heino printmedia 2-600

Interieur horecazaak Heino printmedia 11-600

Interieur met uitstraling

De combinatie van geprinte media met robuuste materialen en stijlvolle meubels maken het Restaria concept helemaal af. En zeg nou zelf, het resultaat is een zaak waar zowel de eigenaar als Heino trots op mogen zijn!

Download de Interior Design brochure