Foto’s presenteren met behulp van Gudy opplakfolies
Werk je veel met fotomateriaal? Dan wil je aan de kwaliteit van de foto niets afdoen zodra je deze print en presenteert aan publiek. Tijdens de fotografiebiënnale in Breda werden foto’s op diverse media afgedrukt en in sommige gevallen op panelen aangebracht om ze goed ten toon te kunnen stellen. In dit blog vertel ik je meer over de werkwijze tijdens dit proces en waarom er voor bepaalde materialen gekozen is.
BredaPhoto: een internationale Fotografiebiënnale
Eerst vertel ik je graag wat meer over BredaPhoto. Dat is een internationaal fotofestival waarvan in 2018 de 8e editie zal plaatsvinden. Een groot aantal top fotografen uit binnen- en buitenland exposeert in de buitenruimte en beeldende kunstinstellingen in de stad. BredaPhoto viert met hen en het publiek het feest van de fotografie. Dat maakt het een plek waar fotografen hun werk graag met de wereld delen en dat moet natuurlijk zo goed mogelijk gebeuren.
Het bewerken en afdrukken van de foto’s
Bij de voorbereidingen van het festival was fine art printspecialist Kleurenfelix uit Breda intensief betrokken. Die voorbereiding begon bij lithografie voor de catalogus en beeldbewerking en color management voor alle werken die buiten worden geëxposeerd. Deze werken werden uiteindelijk geprint door Big Impact uit Eindhoven op o.a. forex, dibond, walltex.
Foto’s op allerlei media netjes afwerken
In samenwerking met Milo Profi uit Antwerpen, verzorgde Kleurenfelix het printen en de afwerking van een belangrijk deel van het binnen geëxposeerde werk welke niet door fotografen zelf compleet was aangeleverd. In het geval van de foto’s die geprint werden op photopaper en cotton rag paper, kozen de specialisten ervoor om deze met behulp van een opplakfolie op dibond panelen aan te brengen. De keuze voor de specifieke opplakfolie is daarbij geheel afhankelijk van het geprinte werk en het gebruikte printmateriaal. Hieronder licht ik toe hoe dat keuzeproces bij de diverse media en prints is verlopen.
Gladde papiersoorten verlijmen
Om de gladde fotopapiersoorten te verlijmen op dibond zijn de platen voorzien van een Gudy 802 lijmlaag. Gudy 802 is een 23 μm polyester dubbelzijdig klevende folie met een permanente lijmlaag. Doordat de folie gemaakt is van polyester is deze zeer dimensioneel stabiel en heeft de folie een glad oppervlak. Deze eigenschappen zijn ideaal voor het verlijmen van glad fotopapier op dibond. De folie zorgt voor een egale hechting en krimpt niet.
Vezelige papiersoorten verlijmen
In sommige gevallen is het niet mogelijk om foto’s te verlijmen met Gudy 802, zoals bij fine art papers of een ander soort vezelig papier. Vaak is de structuur van het papier een probleem voor de te dunne lijmlaag. De lijm kan niet voldoende invloeien, waardoor het niet hecht. Daarnaast werkt Fine Art paper zuigend, hierdoor wordt het vocht uit de lijm getrokken en laat de plaat van het papier los op de lange termijn. Voor deze toepassing kun je het beste kiezen voor een dubbelzijdig klevende folie met een drager van vezelrijk papier zoals de Gudy 831 óf gudy 832 FineArt. Hierdoor vloeit de lijm beter in de structuur van fine art papers.
Zeer ruwe papiersoorten verlijmen
Voor zeer ruwe papiersoorten is de Gudy 832 FineArt het beste geschikt. Deze folie heeft een extra dikke lijmlaag die goed in de structuur van het Fine Art paper invloeit. De lijm is heel flexibel waardoor deze zich aanpast aan enerzijds het gestructureerde papier en anderzijds het gladde plaatmateriaal. Door de hoge vochtreserve in de lijm droogt deze op de lange termijn niet uit. De folie is zo ontworpen dat de lijm niet door het Fine Art paper heen dringt. Deze folie hecht dus optimaal op de meest voorkomende Fine Art papers.
De uitzondering: donkere print op mat papier
Voor het afwerken van sommige kunstwerken van BredaPhoto heeft Kleurenfelix gekozen om juist een combinatie van Gudy 802 en Gudy 832 Fine art te gebruiken. Het ging hierbij onder andere om een foto uit de serie Transformers van Robert Pufleb. De foto is 129x129 cm en geprint op Innova Etching Cotton Rag, dit materiaal heeft een ruwe achterkant. Door de hoge kwetsbaarheid vanwege het vele zwart in het ontwerp geprint op mat papier, is de plaat eerst belijmd met Gudy 802 en daarover met Gudy 832. Zodat de lijm eventueel van het Dibond paneel kon worden getrokken en opnieuw kon worden gebruikt, mocht er iets fout gaan tijdens de verwerking. De Gudy 802 is door zijn kunststof drager namelijk aanvankelijk redelijk makkelijk te verwijderen van het gladde Dibond waardoor bij eventuele beschadigingen bij de verwerking van de print het Dibond opnieuw gebruikt kan worden.
Printwerk op lichtbakken met backlitfolie
Naast de kunstwerken op fotopapier heeft Kleurenfelix ook het printwerk voor een aantal lichtbakken verzorgd. Deze prints zijn gemaakt op Printlux Citylight superior, een polyester backlitfolie. De achtergrondverlichting geeft een uniek effect aan de kunstwerken. Ter bescherming is deze backlitfolie gelamineerd met een matte Filmolux beschermfolie deze geeft tevens een mooie egale uitstraling.
Ga het resultaat zelf bekijken
BredaPhoto vindt plaats van 5 september t/m 21 oktober 2018 in Breda. Mocht je de kans hebben, dan raad ik je zeker aan de werken te gaan bekijken. Na het lezen van dit blog let je natuurlijk extra goed op de afwerking. Ben je benieuwd of de opplakfolies die ik in dit blog noem ook geschikt zijn voor jouw volgende foto klus? Vraag een gratis sample aan via onderstaande knop. Heb jij al ervaring met deze opplakfolies of gebruik jij andere methoden om fotowerken af te werken? Deel je ervaring in een reactie!
Onderwerpen: opplakfolie, Foto & Fine Art, dubbelzijdig klevende folie