Omnichannelstrategie? Printmedia versterkt de uitstraling van je winkel!

closeup-photo-black-door-yes-we-are-open-signage-929245Omnichannel. Je zult deze ‘buzz term’ beslist al vaak hebben gehoord en gelezen, maar wat houdt het nou eigenlijk in? En is er echt een verschil met multichannel en crosschannel? Past printmedia nog wel in deze nieuwe omnichannel retail? En hoe zit het met de fysieke winkel? Hoe zet je een omnichannel strategie op? Vragen waar we je in dit blog een antwoord op geven.

Wat is omnichannel en de meerwaarde?

Multichannel ontstond toen winkels en bedrijven zich ook online gingen presenteren. In het begin was een website niet veel meer dan wat achtergrondinformatie over het bedrijf, contactinformatie en bijvoorbeeld de mogelijkheid een offerte op te vragen. Ook ontstonden er webwinkels die alleen maar online verkochten en die dus geen fysieke winkel hadden.
Maar al snel begrepen winkels en bedrijven dat je online nog veel meer kon doen, zeker met de opkomst van de sociale media. Er werden IT-ers aangetrokken en ook mensen die zich vooral op de sociale media richtten. Natuurlijk werd e.e.a. wel op elkaar afgestemd, maar ieder deed toch vooral zijn eigen ding. Dat is wat multimedia doet: elk kanaal probeert op zijn eigen wijze klanten binnen te halen.

Bij crosschannel kan de klant verschillende kanalen gebruiken om zijn product te kopen. De klant kan er bijvoorbeeld voor kiezen om eerst online het aanbod te bekijken, via sociale media een snel antwoord op bepaalde vragen te krijgen, vervolgens een product online te bestellen en ten slotte het product in de winkel op te halen.

Bij multichannel en crosschannel staat het product centraal. Omnichannel pakt het wat anders aan, de klant wordt centraal gesteld en alle kanalen die de klant in het dagelijkse leven gebruikt, worden ingezet om de behoefte van de klant richting een bepaald product te leiden, de klant te behouden en te verleiden tot vervolgaankopen.

 

Offline kanalen; de kracht van printmedia in een fysieke winkel of showroom

Je zou haast denken dat vooral de online kanalen belangrijk zijn in een omnichannelstrategie. Voor bepaalde bedrijven is dat ook zeker zo. Fysieke winkels krijgen steeds vaker de functie van showroom of afhaalpunt. Maar uit onderzoek blijkt dat nog altijd offline en online kanalen elkaar versterken. En dat betekent dat een fysieke winkel – met toepassingen van mooie printmedia - een waardevol kanaal is die je niet moet onderschatten. Belangrijk daarbij is de visuele overtuigingskracht van de in-store ervaring. Met je omnichannelstrategie stel je de klant centraal en die boodschap straal je ook uit in je printmedia en de fysieke winkel. Je wilt jouw klant de best mogelijke winkelervaring bieden en daar draagt het winkelinterieur aan bij. Bekijk dit voorbeeld maar eens.
Daarnaast stem je je winkelinrichting en de gebruikte printmedia natuurlijk af op jouw producten en de waarden die jouw bedrijf en jouw producten vertegenwoordigen.

En heb je een actie of campagne? Natuurlijk zorg je ervoor dat die boodschap op elk kanaal op dezelfde herkenbare wijze gecommuniceerd wordt. Printmedia als Easy Dot stickers op ramen, muren of vloeren zijn daarvoor ideaal of zelfklevend textiel bijvoorbeeld.

 

Fysieke winkel; nog steeds springlevend!

De kunst bij een omnichannelstrategie is de informatie die je over jouw klant gaandeweg verzameld hebt, op alle deelkanalen te gebruiken. Als jouw klant bijvoorbeeld heeft gereageerd op een boodschap van jou op Facebook, maar andere media heeft genegeerd, is dat waardevolle informatie waar je je voordeel mee kunt doen, mocht je de klant spreken bij een bezoek aan je fysieke winkel of showroom bezoek.

En dat bezoek moet dan goed aansluiten bij de online ervaring, door bijvoorbeeld je winkel creatief in te richten met sfeervolle visuals. Vergeet niet, de fysieke winkel is nog steeds een hele belangrijke schakel in de omnichannelstrategie van een retailer. Zelfs zo belangrijk, dat steeds meer online retailers ook fysieke winkels openen. Zo opende e-commercegigant Amazon in de VS maar liefst 300 fysieke winkels en hetzelfde zien we in Nederland met Coolblue. Veel consumenten willen namelijk toch het product even in het echt bekijken. Zo ervaart Coolblue dat onder andere met tv’s; in de stadswinkel in Arnhem kan men 60 tv’s in het echt bekijken. En wil je daar een soundbar bij, dan kan je die ook gelijk horen. Er is zelfs een echte huiskamer! Om het gevoel van thuis mooi na te bootsen, zodat je de tv echt even goed kan testen.

 

Ook een mooie in-store ervaring realiseren?

Wil jij ook een mooie in-store ervaring realiseren en werken aan de fysieke aantrekkingskracht van je winkel? In onze brochure Interior Design vind je heel veel voorbeelden van mooie, creatieve toepassingen. Je kunt de brochure hieronder gratis downloaden.

Download de Interior Design brochure