91 jaar oud printbedrijf blijft innoveren dankzij geprint behang
Dat print een vak is, daar hoeven we met lezers van ons blog – zoals jij – geen discussie over te voeren. Toch is het soms lastig om goede voorbeelden te vinden waar het vakmanschap centraal in staat, terwijl we dat wel graag laten zien. Gelukkig stuiten we af en toe op een pareltje of krijgen we mooie praktijkvoorbeelden van tevreden klanten toegestuurd. Een dergelijke parel kwam ik tegen in het Inc. magazine, dat zich richt op kleine ondernemers. In dit artikel deel ik het verhaal van de Amerikaanse familie Rees met je. Hun printbedrijf bestaat al meer dan 90 jaar en toch weten zij in de lastige printmarkt te blijven innoveren.
Van vader op zoons
Mike Rees en zijn broer erven rond hun 30e verjaardag na het onverwachte overlijden van hun vader, zijn grootformaat printbedrijf. Het bedrijf richt zich op dat moment onder andere op het printen van billboards. Ongeveer 35 jaar laten studeert Mike’s dochter Elizabeth af aan de Amerikaanse Universiteit van Parijs op het gebied van Internationale Communicatie. Dan krijgt ze een verrassende vraag van haar ouders: of ze er al weleens aan gedacht heeft om mee te werken in het bedrijf? “Nog nooit” antwoordt Elizabeth. Maar Mike ziet het karakter van zijn vader terug in Elizabeth en biedt haar een baan als vertegenwoordiger aan. Zijn vader was langzaam hogerop geklommen in het printbedrijf en kocht uiteindelijk de eigenaar uit. Die toekomst zag hij ook voor zich voor zijn dochter. Maar wat moest Elizabeth – journalist en verhalenverteller pur sang – in de door mannen gedomineerde wereld van print en sales?
Tijd voor innovatie: geprint behang
Elizabeth gaat de uitdaging toch aan en besluit na twee jaar dat het tijd is voor innovatie. Billboards en andere grootformaat prints verkopen, dat heeft ze nu wel gezien. Ze wil het bedrijf van haar vader en oom klaarstomen voor de toekomst. Die grootformaat printer moet toch veel meer zaken kunnen printen? Voor de startup van een vriend besluit ze geprint behang te ontwerpen. Ze laat het materiaal door de printer gaan en het eindresultaat is goed. De vriend is tevreden en brengt het behang aan in zijn kantoor. Langzamerhand stromen er mailtjes binnen van anderen die het behang in het kantoor van die vriend hebben gezien. “Waar kan ik dat kopen?” is de vraag. Elizabeth besluit het heft in eigen hand te nemen en richt een startup op binnen het bedrijf van haar vader en oom: Chasing Paper is geboren.
Verwijderbaar behang
Elizabeth is zelf geen enorme creatieveling en weet designers te strikken die hun kunst ter beschikking stellen voor het printen van behang. Ze is een slimme ondernemer, want ze bespaart enorm op kosten door de bestaande printers van haar vader het behang te laten bedrukken. Bovendien weet ze andere kosten laag te houden. Er hoeft bijvoorbeeld geen nieuw personeel getraind te worden in het bedienen van de printers en de verkoop verzorgt ze zelf. Elizabeth stelt de prijs van het behang vast op $40, haar vader is hier sceptisch over. Wie betaalt er nu $40 voor een stuk behang? Maar Elizabeth is slim en zorgt dat het behang niet permanent kleeft, maar verwijderbaar is en dus ideaal voor kleine ondernemers die hun beursstand, Point of Sale of werkplek regelmatig willen aanpassen. Toch maakt haar vader haar duidelijk dat ze voor Chasing Paper op zichzelf is aangewezen en hij verwacht bovendien dat ze ook nog tijd steekt in haar verkoopfunctie bij zijn printbedrijf.
Vier jaar later
Vier jaar na het ontstaan van Chasing Paper is Elizabeths bedrijf een bescheiden succes. Ze verkoopt voor 1 miljoen dollar, maar is zelf nog steeds de enige fulltime werknemer én besteedt tien procent van haar tijd aan het bedrijf van haar vader. Elizabeth zorgt zelf voor alle marketingactiviteiten, onderhoudt contacten met designers en overziet de productie bij de fabriek van haar vader. Onlangs heeft ze hem weten te overtuigen te investeren in twee goede printers zodat ze haar klanten binnen 36 uur van het bestelde geprint behang kan voorzien. Ook al heeft Chasing Paper slechts een klein aandeel in de omzet van zijn bedrijf, Mike gelooft steeds meer in het succes van zijn dochters startup en wie weet ziet hij wel voor zich dat zij zijn bedrijf ooit overneemt.
Deel jouw verhaal in de printing business
Ik heb het verhaal van de familie Rees met veel plezier gelezen. Mooi om te zien hoe de jongere generatie met vernieuwende ideeën de wereld van print weet te innoveren. Bovendien vind ik het leuk om te zien hoe dit bedrijf haar marketing aanpakt, zo zijn de website en het Instagram account van Chasing Paper erg inspirerend. Heb jij nou net zo’n verhaal? Deel het dan in een reactie! Ik ben erg benieuwd.
Onderwerpen: Wallpaper, Sustainability