Als retailer probeer je met allerlei marketing instrumenten je doelgroep te overtuigen van jouw product, vooral ook op de winkelvloer zelf. Jij denkt misschien dat in de huidige digitale maatschappij “digital signage” met hippe schermen een vereiste is, maar het blijkt dat de klassieke instore signing net zo effectief kan zijn, zolang het bijdraagt aan een prettige winkelervaring. Wel zo fijn, want dan hoef jij het marketingbudget niet uit te putten om dure apparatuur aan te schaffen. In het eerste deel van deze tweedelige blog serie over een slimme winkelinrichting, geven we je handige tips hoe jij met goed instore signing en winkelinrichting het aankoopgedrag van de shopper kan beïnvloeden.
Het klinkt misschien een beetje gek, maar uiteindelijk wil een shopper worden verleidt als hij aan het winkelen is. Uit onderzoek blijkt dat zelfs wanneer consumenten al hebben bepaald uit welke categorie ze van plan zijn iets te gaan kopen, dat 28% de beslissing over welk merk ze kiezen, pas in de winkel maakt. Dat biedt dus goede kansen voor instore signing! Als je goede instore signing toepast voor een merk kan dit wel degelijk een verschil maken en jou klanten opleveren. En dat stukje “verleiden” kan bijvoorbeeld heel goed met een professioneel display waarmee je een product letterlijk op een voetstuk zet. Daarbij kies je dan een grafisch ontwerp dat mooi past bij bijvoorbeeld het seizoen. Maar schappen, muren of ramen laat je ook snel en makkelijk opvallen met gekleurde Easy dot folies. Daarnaast hoef je met dit zelfklevend vinyl nagenoeg geen rekening te houden met verschillende ondergronden. Voor grote oppervlakken is Easy dot 180 een uitkomst. Dit materiaal is net wat dikker dan de normale Easy dot folies en daardoor nóg makkelijker aan te brengen. Ideaal als je een grote wand in je winkel of showroom wilt plakken. Kortom dit gebruiksvriendelijke stickermateriaal biedt je de mogelijkheid om eindeloos te variëren qua uitstraling en toepassing, bekijk ook eens dit blog voor retail inspiratie.
Beeld: Met Easy dot 180 is een stoer wandvullend ontwerp in De Hengst Workwear showroom aangebracht.
Tip: Mensen houden nu eenmaal van eten, en laten zich dus ook graag verleiden door een lekker hapje of drankje waardoor ze wat langer blijven en er een momentje van maken. Overweeg dus eens de optie om een food en drinks hoekje in te richten, waarbij je bijvoorbeeld met gebruik van krijtbord folie aangeeft wat er die dag te proeven valt. Voordeel is dat je dit multifunctionele krijtbord folie eenvoudig op allerlei ondergronden aanbrengt, maar ook eenvoudig iedere dag een nieuw berichtje voor de shoppers achter laat.
Beeld: Easy Dot chalkboard als krijtbord signage. De wand is voorzien van een groen tegel motief geprint op zelfklevend vliesbehang voor tijdelijke toepassingen.
Het is misschien voor de hand liggend, maar als een shopper in een winkel niet snel vindt waarnaar hij op zoek is, dan is deze ook snel weer weg en neemt deze een kijkje bij de concurrent. Consumenten zijn door vele online aankopen inmiddels gewend om binnen 2-3 klikken bij het juiste product te komen. En dat zorgt ervoor dat men offline deze verwachting ook heeft. Daarom is vooral functionele routing en signing in een winkel essentieel, iets waarvoor je vloerstickers goed kan inzetten. Vloerstickers hebben een hoge attentiewaarde en zijn daarom ideaal voor bewegwijzering, omdat ze voor de shopper letterlijk niet te missen zijn. Zo kan je bijvoorbeeld op een trap met vloerstickers aangeven welke producten de consument op welke verdieping vindt.
Tip: Probeer ook juist het functionele van signing te combineren met decoratieve elementen. Zo kan je in een bouwmarkt er nog steeds voor zorgen dat een bezoeker snel de juiste schroeven vindt, maar kan je met meer decoratief materiaal zoals zelfklevend geprint behang een gedeelte sfeervol inrichten zodat de aangeboden lampen en kussens het beste tot zijn recht komen. Met zelfklevend printbaar vliesbehang kan je alle kanten op en kan je kiezen voor bijvoorbeeld een gladde of gestructureerde variant.
Beelden: Een wandvullend ontwerp geprint op vliesbehang als sfeervolle eyecatcher.
Uiteindelijk draait het om een prettige shopervaring die je de bezoeker wil meegeven zodat hij ook weer terugkeert. Als je kijkt naar uitslagen van shop-onderzoeken en best practices, dan zijn er met name drie zaken die een shopper prettig vindt bij het bezoeken van een winkel:
Om deze drie zaken te verenigen in je winkel en van ieder bezoek van een experience te maken, is er uiteraard meer nodig dan alleen een opvallende visual op de muur. Echter speelt de inrichting wel degelijk een rol; door de signing en de aankleding passend te maken bij het product, kan je het gevoel creëren voor de shopper dat hij onderdeel is van een verhaal.
Tip: Jongere consumenten hebben meer aandacht voor displays en signing met veel contrast en kleur erin verwerkt. Dit kan je bijvoorbeeld met behulp van een opvallende Easy dot folie op muren of wandje waar je het product bij plaats.
Beeld: Deze elektronica winkel koos voor haar gaming afdeling voor een opvallend wandontwerp.
Heb je genoeg inspiratie opgedaan hoe jij je winkel gaat (her)inrichten om zo slim het aankoopgedrag van de bezoekers te beïnvloeden? Of wil je liever eerst nog wat meer opties bekijken? Download dan de onderstaande brochure, om te ontdekken welke mogelijkheden er zijn op het gebied van vloerstickers, wandbekleding en raamfolie voor interieurinrichting.