4 tips voor de beste in-store promotie

in-store_promotieDat promotie aan de buitenkant van jouw winkel alleen niet genoeg is om bezoekers met een volle tas naar buiten te laten lopen, weet je als geen ander. Leveranciers geven allerlei promotionele stickers, posters en banners mee bij producten en een deel daarvan gebruik je. Je moet namelijk ook aan je eigen reclame denken en geen overdaad aan in-store promotie. In het ideale geval bevordert reclame in de winkel de levendigheid en stimuleert het de verkoop in het geheel. Hoe stem je dit goed af zonder dat kosten voor promotie uit de hand lopen? Ik geef je vier tips!

Impulsaankopen

Het is algemeen bekend dat een groot deel van de aankopen die men in fysieke winkels doet, impulsaankopen zijn. Promotie in de winkel laat bepaalde producten opvallen en zorgt voor meer impulsaankopen. Niet alleen de verkoop in het algemeen, maar van bepaalde producten specifiek kun je hiermee stimuleren. Hier volgen de vier tips om deze vorm van promotie het best tot zijn recht te laten komen.

Tip 1: Trek de aandacht

Ongeacht welke vorm van promotie je wilt toepassen, zonder de aandacht van de (potentiële) klant ben je nergens. Dat is iets waar jouw concurrenten zich natuurlijk ook van bewust zijn en dus is het zaak om je kop boven het maaiveld uit te steken. Opvallen tussen zij die graag opvallen. Bijvoorbeeld door vloerstickers te gebruiken. Veel onderzoeken waarbij de oogbewegingen van shoppers werden gevolgd, lieten zien dat zij bijna alle reclame in de winkel miste (95-98%). Daarnaast is het bekend dat veel mensen tijdens het lopen naar de grond kijken. Tel die twee gegevens bij elkaar op en reclame maken op de vloer lijkt een logische conclusie. Het is misschien lastig om continu innovatieve, creatieve, nieuwe ideeën te blijven bedenken om toch de aandacht van het winkelend publiek te trekken. Zoek eens op internet naar inspiratie – en dan niet alleen via Google, maar ook op platformen als Instagram, Vine en Pinterest. Daar verschijnen zo nu en dan vernieuwende ideeën. 

Tip 2: Eén boodschap

Zoals gezegd mist winkelend publiek een groot deel van de reclame in jouw winkel. Schenk daarom extra aandacht aan de uitingen die je in de winkel verspreidt, want klanten moeten de boodschap die ze zien wel meteen begrijpen, onthouden en er wat mee doen. Je krijgt tenslotte maar weinig kansen om deze over te brengen. Point of Sale en Point of Purchase promotie kan erg helpen om een merk te promoten, maar onthoud hierbij: less is more. Zorg dat de reclameboodschap in je winkel eenduidig is. Vaak is één simpele manier om te zeggen ‘dit product moet je echt kopen’ effectiever dan op vijf verschillende manieren die boodschap over te brengen. Gebruik die boodschap dus op verschillende plaatsen en in verschillende vormen.

Tip 3: Bepaal de locatie

Waar gaat deze actie de meeste aandacht opleveren? Dat is de vraag die je je altijd moet stellen voordat je begint met het kiezen van materiaal en het ontwerpen van het drukwerk. Zelfs het beste product verkoopt zichzelf niet, dus kies de beste locatie voor je in-store promotie en schenk ook voldoende aandacht aan de promotie buiten de winkel zelf. Het voordeel van in-store promotie ten opzichte van reclame op televisie, radio of online is dat het zich afspeelt vlakbij het product zelf. Het aankoopproces is daardoor veel korter en de kans op de beslissing om de aankoop toch niet te voltooien tijdens het aankoopproces daarmee kleiner. Probeer de promotie in de winkel in ieder geval zo dicht mogelijk bij het product te plaatsen. Gebruik eventueel ter aanvulling ook promotie op andere plekken in de winkel.

Tip 4: Kies het juiste materiaal

Er is zo’n enorme keuze uit materiaal om te gebruiken voor in-store promotie dat het lastig kan zijn om een selectie te maken. Waar je op moet letten is afhankelijk van de plek waar je de reclame in wilt zetten en hoe lang je het materiaal nodig hebt. Bepaal eerst of het materiaal maar tijdelijk in gebruik is of dat de promotie er langere tijd goed uit moet blijven zien. Vervolgens is de plaats van je drukwerk essentieel voor de keuze van het materiaal. Je kunt je voorstellen dat vloerstickers veel meer slijtage moeten kunnen ondergaan dan raamstickers of rollbanners. Bovendien mag het materiaal bij verwijdering meestal geen residu of schade achterlaten. Dat is zeker iets om rekening mee te houden. Bedenk ook of de voorkeur uitgaat naar makkelijk aan te brengen en te verwijderen materiaal dat je zelf kunt doen of dat je het liever overlaat aan een professional.

Sample pakket Printmedia voor POS toepassingen

Onderwerpen: PoS reclame