Buitenreclame nog steeds van deze tijd. Zo pak jij het aan!

Buitenreclame.webpBuitenreclame is – na mond-tot-mondreclame – de oudste vorm van reclame. De oude  Romeinen gebruikten het al; in de door lava getroffen oude stad Pompeï zijn resten van reclameborden teruggevonden. In het verleden was het een krachtige vorm van reclame. Misschien ken je de term ‘slaoliestijl’ wel als volkse benaming voor de Jugendstil. Die benaming kreeg het door een reclameaffiche uit 1894 voor NOF-slaolie. De kunstschilder Jan Toorop was de maker en hij werd er in binnen- en buitenland beroemd mee.
Maar… dat was toen. Hoe zit het met hedendaagse buitenreclame? In dit blog vertellen we je hoe je buitenreclame effectief kunt inzetten.

 

Buitenreclame, het werkt!

Buitenreclame wordt binnen de marketing veelal OOH genoemd, wat staat voor Out Of Home. Om te achterhalen of deze vorm van reclame nog wel effect heeft, werd in een heel gericht onderzoek gekeken naar de effecten van de OOH reclame voor Sky Radio. Wat blijkt? OOH werkt! Zeker voor merk- en campagneherkenning.

Buitenreclame is dag en nacht zichtbaar als je gebruikmaakt van lichtbakken. Je kunt dus echt de massa bereiken en je hebt daarbij een snelle bereiksopbouw. Wel moet je de boodschap snel overbrengen op voorbijgangers, je moet dus kort en bondig zijn.
Heel belangrijk is ook het onderzoek naar het vertrouwen van de consument in reclame-uitingen. Daaruit blijkt dat nog geen 20% van de ondervraagden vertrouwen heeft in reclames op social media terwijl 56% wél vertrouwen zegt te hebben in de ‘ouderwetse’ buitenreclames. Dat is een behoorlijk verschil, en daar kun jij gebruik van maken!

OOH reclame is ook heel geschikt om een maatschappelijke discussie op gang te brengen. Buitenreclame is openbaar, voor iedereen zichtbaar. Je kunt er daarom ook doelgroepen mee bereiken die je niet via je andere – bijvoorbeeld online – kanalen bereikt. Hier mikte de Rotterdamse politie op met haar postercampagne voor het inleveren van wapens. Het resultaat mag er zijn: er werden ruim 260 wapens ingeleverd. Vooral als je een persoonlijke boodschap – bij voorkeur met wat humor – communiceert en bijvoorbeeld een vraag stelt, bevorder je een maatschappelijke discussie, maar ook mond-tot-mondreclame!

 

Jouw buitenreclame valt op met backlit folie

OOH reclame kun je op veel plekken toepassen. In bus- en tramhokjes – de abri’s – en lichtbakken of europanels in winkelcentra, op stations en luchthavens bijvoorbeeld. Ook etalages met indirecte verlichting zijn heel geschikt. Natuurlijk moet je boodschap goed zichtbaar zijn, daarom kun je het best backlit folie gebruiken.
Backlit folie is een folie die speciaal ontwikkeld is om van de achterkant belicht te worden, terwijl van de voorkant het omgevingslicht erop valt. Doordat het licht dat vanaf de achterkant op – of beter gezegd dóór – jouw print valt, krijg je een zekere levendigheid en worden de kleuren versterkt. Ideaal dus voor een opvallende print.

 

Verschillende backlit folies

Filmolux levert verschillende backlit folies. Ze zijn onder te verdelen in drie groepen:

  • Inkjet Backlit Film (zonder lijm): een 205 µm polyester film met inkjet coating. Het materiaal is mat, wit, lichtdoorlatend, waterresistent en kraswerend. Het is zowel binnen als buiten bruikbaar en kan zowel met en zonder belichting worden toegepast. Heel geschikt voor de lichtbak.
  • Backlit textiel: textielsoorten die goed lichtdoorlatend zijn. Fabric backlits zijn voor zeer grote prints geschikt. Bovendien is het materiaal licht in gewicht en je kunt het eenvoudig oprollen of vouwen. Je kunt de fabric backlits gebruiken in spanframes waarin je het doek helemaal strak trekt. Ze worden onder andere toegepast op beurzen en in verrijdbare lichtkasten. Omdat het materiaal in grote afmetingen verkrijgbaar is, wordt het ook veel toegepast voor grote buitenreclames.
  • FILMOprint Window Night + Day (zelfklevend zonder lijm, hecht door de unieke coating): een 150 μm mat translucente polyester cling-folie met backlit  De folie is ideaal voor applicaties met directe achtergrondverlichting zoals in lichtbakken, maar ook perfect avoor reclame-uitingen op glazen oppervlakken met indirecte verlichting zoals etalages. De folie is makkelijk te verwijderen en daardoor ideaal voor snel opvolgende reclamecampagnes. De folie kan in spiegelbeeld geprint worden voor applicatie aan de binnenzijde van het raam, met de uiting zichtbaar aan de buitenzijde.

Meer lezen over deze materialen en hoe je ze kunt gebruiken? We hebben dit en dit blog voor je. En in dit filmpje kun je ook zien hoe het werkt. Hier wordt met Solvoprint Citylight Superior gewerkt, een type backlit dat je eventueel kunt lamineren voor extra bescherming.

 

Duurzame buitenreclame met ledverlichting

In een tijd waarin duurzaamheid het sleutelwoord is, is een lichtbak met ledverlichting een goede optie. Minder ‘lichtvervuiling’, energiebesparing en een langere levensduur zorgen ervoor dat ledverlichting een duurzaam alternatief is. Daarbij komt ook nog eens dat ledverlichting van hoge kwaliteit is.

 

Benieuwd hoe backlit folie in de praktijk werkt? Vraag gratis samples aan

Het is altijd fijn om een materiaal dat je niet kent, eens te voelen en – in dit geval – letterlijk en figuurlijk tegen de lamp te houden. Filmolux biedt je de mogelijkheid om van de belangrijkste soorten backlit folies samples te ontvangen. Dat kun je helemaal gratis en vrijblijvend doen.

Backlit printmedia 

samples aanvragen

Onderwerpen: Backlit-Folie