Het begint allemaal met een goede voorbereiding. Start daarom met het maken van een plan van aanpak; hierin verwerk je de wayfinding strategie. Leg hierin alle wensen vast, plus breng in kaart wie de bezoekers zijn en waar ze naar toe moeten. Inventariseer de behoeften en maak een totaaloverzicht van de te plaatsen wayfinding signage.
Bij het opstellen van het plan van aanpak draait het allemaal om de locaties waar je wayfinding signage plaatst. Denk aan die plekken waar de bewegwijzering het nuttigst is; zoals de gebieden met veel verkeer en plekken waar meerdere route opties zijn. Bij grotere bedrijven of meerdere gebouwen is het handig om per afdeling gebruik te maken van kleurcodes, om zo een eenvoudig en duidelijk wayfinding systeem te creëren.
Ontvang je in het pand bezoekers uit verschillende landen? Maak dan gebruik van beeldtaal, pictogrammen en symbolen om eventuele taalbarrières te voorkomen. En hoe goed verlicht zijn de plekken waar de bewegwijzering wordt geplaatst? Check dit en zorg eventueel voor extra verlichting als de signage op een donkere plek komt te hangen. Met backlit printmedia valt je boodschap nog beter op in het donker.
Een goed design van de wayfinding signage is gebruiksvriendelijk en visueel aantrekkelijk. Probeer daarom de designs van de wayfinding signage zo strak en eenvoudig mogelijk te houden om de leesbaarheid te vergroten. Focus op de belangrijkste informatie die je aan de bezoeker mee wil geven. Je kunt ervoor kiezen om de wayfinding signage te laten printen op een zelfklevende folie. Zo kun je al gebruikmaken van basic stickermateriaal in glans en mat. Het materiaal is waterresistent en kraswerend, en geschikt voor zowel binnen- als buitengebruik. Is jouw wayfinding signage niet voor de lange termijn? Dan is dit materiaal met zijn verwijderbare belijming zeker ideaal. De uitvoering met een grijze belijming is ideaal voor het gebruik op donkere of contrasterende ondergronden. Valt deze nog meer op! Door de folie te lamineren met een anti-slip gecertificeerd vloerlaminaat is deze ook geschikt om als wayfinding vloersticker voor binnen te gebruiken. Vloerstickers voor buitengebruik vragen om een andere belijming, hiervoor is FILMOfloor rug ‘n’ wall een goede keuze.
Tip! Let bij de keuze van de juiste printmedia ook op de ondergrond. Niet iedere ondergrond is even geschikt om op te plakken, denk hierbij aan beton of kunststof met een lage oppervlaktespanning. Voor deze moeilijk te beplakken ondergronden is een folie met een high-tack belijming juist weer geschikt.
De functionaliteit is het belangrijkste doel van wayfinding signage. Maar dat betekent niet dat je alleen maar saaie tekens en symbolen hoeft te gebruiken. Creëer een mooi evenwicht tussen functionaliteit en branding van de organisatie, door unieke wayfinding designs te maken waarbij je rekening houdt met de huisstijl. Zo zorgt de wayfinding voor branding en een stukje extra promotie. Met (gekleurd) Easy Dot stickermateriaal kan je heel eenvoudig creatieve wayfinding signage maken. Je kunt uit verschillende uitvoeringen kiezen, waaronder mat, glanzend en transparant en in diverse kleuren. De folie kan goed contour gesneden worden waardoor deze heel geschikt is voor vormen of belettering. Wel zo fijn als het om wayfinding signage gaat! Door de dot-belijming is deze heel gemakkelijk aan te brengen. Daardoor zijn ook grotere stickers eenvoudig en luchtbelvrij aan te brengen. De Easy Dot stickers zijn er ook in diverse vloerstickervarianten.
Probeer creatief gebruik te maken van de beschikbare oppervlaktes die bezoekers niet kunnen missen. Denk bijvoorbeeld eens aan grote blinde muren, de ramen, de vloeren van de kantine, kantoorwanden en zelfs liftdeuren. Het maakt niet uit wat de grootte van zo’n ruimte is, signage en branding kan je goed verwerken op verschillende manieren. Denk ook eens aan vloerstickers die je hiervoor goed kan inzetten. Vloerstickers hebben een hoge attentiewaarde en zijn daarom ideaal voor bewegwijzering, omdat ze letterlijk niet te missen zijn.
Wayfinding, een duidelijke route uitstippelen voor je bezoekers. Maar je kan er zo veel meer van maken, als onderdeel van je promotie en branding, zeker als je geschikte materialen gebruikt. Benieuwd naar meer praktijkvoorbeelden van de materialen genoemd in dit blog? Download dan onze brochure met veel fijne interieur praktijkvoorbeelden.