Een kleur kies je niet zomaar. Vaak hebben bepaalde kleuren een sterke binding met een seizoen of thema. Denk aan rood bij Sinterklaas, zwart bij Halloween en pastelkleuren bij het voorjaar. Die bijpassende kleur zie je dan ook vaak terug in etalages en andere plekken in winkels. De kleur staat daarom vaak vast, maar hoe kies je het materiaal waar je jouw ontwerp op print? Je kunt voor allerlei soorten raamfolies en ander printmateriaal zoals posters kiezen, maar omdat de kleur van je ontwerp toch al vast staat, is een gekleurde folie soms veel makkelijker. Dan hoef je de folie alleen nog maar in de gewenste vorm of patroon te snijden en je kunt de etalage decoreren. Dat bespaart je tijd, want je hoeft niet te printen en lamineren. Bovendien zijn de easy dot kleurfolies die ik hieronder beschrijf, heel makkelijk aan te brengen en zonder restjes weer te verwijderen. Zo wissel je het ontwerp van de etalage gemakkelijk zodra het seizoen of thema verandert.
Ik begin bij de kleurrijkste tijd van het jaar: de herfst. Naast alle welbekende decoraties met blaadjes, kastanjes en paddestoelen, is het Halloween thema in Nederland in opkomst. In veel landen wordt dat eind oktober groots gevierd en ook hier zie je het thema vaker terug in de winkelstraat.
Bij Halloween draait alles natuurlijk om griezelen en daar hoort een duistere sfeer bij. Zwart is dan ook de uitgesproken kleur die je veel tegenkomt in reclamecampagnes met dit thema. In plaats van zwart te printen, kun je kiezen voor easy dot black kleurfolie. Veel eenvoudiger! Ik vond tal van leuke voorbeelden van vormen en patronen die het Halloween sfeertje goed overbrengen.
Bron: Onward Display
Bron: Amazon.com
In de aanloop naar 5 december wordt er ieder jaar veel reclame gemaakt in de retail sector. De sinterklaas uitingen domineren de winkelstraten en etalages maken hier een belangrijk deel van uit. Met de rode kleurfolie maak je gemakkelijk de mooiste sinterklaaspatronen. Combineer het met de gouden kleurfolie voor een extra luxe uitstraling en een gouden randje om je campagne.
Zodra de Sint het land verlaat, storten veel winkeliers zich op de kerstdecoraties. De mooiste etalages schieten als paddestoelen uit de grond waarbij de grote warenhuizen en bekende merkwinkels zich helemaal uitleven en de toon zetten voor de hele straat. In combinatie met opvallende kerstverlichting buiten, ontbreekt het deze weken zeker niet aan sfeer. Zilveren en gouden kleurfolies maken het feestje compleet en gecombineerd met witte folie is de winter toch echt begonnen.
Afkomstig uit dit blog over pannenkoeken restaurant De Carrousel
Als de feestdagen achter de rug zijn en het nieuwe jaar is begonnen, kijken winkeliers uit naar de dagen rond Valentijnsdag en in het zuiden en oosten de aanloop naar carnaval. Voor Valentijnsdag is er maar één kleur die telt: rood. Valentijnsdag bestaat niet zonder etalages vol vuurrode hartjes en zoetsappige decoraties. Het internet staat bol met leuke voorbeelden om je etalage klaar te maken voor deze liefdevolle dag:
Bron: Aliexpress
Bron: Ten Stickers
Wat carnaval betreft kan het vaak niet bont genoeg zijn, maar kies je in bepaalde regio mogelijk specifiek voor bepaalde kleuren. Denk aan wit-rood-geel in Den Bosch en rood-geel-groen in de regio Maastricht. Die specifieke kleurencombinaties geven voor de inwoners van een stad of dorp het sein dat carnaval aanstaande is! Informeer van te voren dus goed of bepaalde kleuren meer naar voren mogen komen dan anderen.
Het onderstaande voorbeeld is met kleuren geprint op normale easy dot folie, maar ook met kleurfolies kun je dit soort motieven maken.
Dit voorbeeld is afkomstig uit dit blog over zelfklevend vinyl
Geel en groen zijn de kleuren van het voorjaar en ook tijdens pasen kun je deze kleuren prima toepassen. Van groen gras motieven tot contour gesneden kuikentjes en paaseieren. Met kleurfolie kun je alle kanten op en geef je een winkel het frisse voorjaarsgevoel (met af en toe een spatje regen).
Bron: a big splash
Alle bloemen hebben gebloeid, kuikentjes zijn inmiddels kippen en de dagen worden langer. Het is zomer! De Nederlandse zomer is niet compleet zonder een flinke Summer Sale. Dit zie je vaak terug in etalages voorzien van een hoop rode stickers om de aandacht van het winkelend publiek te trekken. Rode kleurfolie zeer geschikt materiaal voor deze tijdelijke acties en onderstaande voorbeelden laten zien hoe opvallend die kleur is.
Bron: Unsplash
Bron: Unsplash
Zoals je ziet staat de winkelier eigenlijk nooit stil. Thema’s en seizoenen volgen elkaar in een razendsnel tempo op en de etalage mag niet achterblijven. Dan is het wel fijn als raamdecoraties en belettering net zo snel mee kunnen veranderen. Met de flexibele easy dot kleurfolies zorg je ervoor dat het winkelpersoneel de etalage gemakkelijk zelf kan decoreren zonder luchtbellen te laten ontstaan. Na afloop van het seizoen of thema halen ze de sticker er met gemak weer af zonder dat er restjes achterblijven op het raam. Dat scheelt niet alleen een hoop frustraties van lelijk geplakte of verwijderde stickers, maar ook tijd en een schoonmaakbeurt!
Zelf een van de genoemde easy dot kleurfolies testen? Vraag een gratis sample aan.
Heb je al vaker etalages voorzien van raamfolies in een van de genoemde thema’s? Deel je ervaring dan in een reactie en inspireer anderen!