Lijmvrije stickers geven je de vrijheid alle ondergronden te gebruiken

lijmvrije stickers voor alle ondergrondenStel je bent de eigenaar van een retail concern en alle vestigingen doen binnenkort mee aan dezelfde campagne. Je wil hiervoor allerlei reclamestickers laten ontwerpen en drukken, zodat elke vestiging dezelfde boodschap uitstraalt tijdens de looptijd. Dat klinkt als een goed plan, maar je moet de drukker wel goed kunnen instrueren op welk materiaal hij de uitingen moet drukken. Daarvoor is kennis over de ondergrond waarop de sticker aangebracht zal worden van groot belang. Met behulp van een aantal tips wil ik dit proces voor jou makkelijker maken. Of jij nu de opdrachtgever of uitvoerder bent, het is altijd goed om te weten welk materiaal het beste bij een oppervlak.

 

Een diversiteit aan oppervlakken

In een winkel heb je te maken met diverse oppervlakken. Denk aan gladde of ruwe wanden, deuren, oppervlakken van glas zoals de etalage, tegels op de vloer, plastic displaysystemen, misschien ook ondergronden van roestvrijstaal, aluminium en (gelakt) hout. Deze oppervlakken zijn allemaal geschikt om stickermateriaal op aan te brengen. Misschien bevinden zich ook nog elektronische apparaten in de ruimte die je wil inzetten voor de campagne? Beelschermen zijn hier het meest voorkomende voorbeeld van.

Om de juiste stickers te selecteren voor deze diversiteit aan oppervlakken moet je nog met twee zaken rekening houden. De duur van de campagne en de keuze voor lijmvrije stickers of niet.

Tijdelijke of langdurige campagnes?

Om de juiste sticker te kiezen moet je weten hoe lang de campagne ongeveer gaat duren. Voor tijdelijke campagnes, met een looptijd van maximaal 3 maanden, kies je voor stickers die daar geschikt voor zijn. Bijvoorbeeld lijm vrije, statisch geladen stickers of stickers met lijmlaag die makkelijk van het oppervlak te verwijderen zijn. In eerder blog beschreven we al hoe een bibliotheek uit Duitsland reclamestickers toepaste voor een Star Wars evenement. Zij gebruikten hiervoor diverse stickers voor op zowel ramen, vloeren en deuren. 

Campagnes met een langere looptijd dan 3 maanden, vergen stickers die wat beter hechten dan die voor kortere campagnes. Stickermateriaal met een zelfklevende coating zijn hier, afhankelijk van de ondergrond, geschikt voor. Gaat het om permanente aankleding van de winkels? Dan zoek je weer een andere categorie materialen, die echt heel lang meegaan en permanent hechten.

Het voordeel van lijmvrij en statisch

Hierboven noemde ik ze al even, statisch hechtende, lijmvrije stickers. Deze soort is extra geschikt voor de diverse ondergronden in de winkel omdat er geen lijm aan te pas komt. Dat maakt dat de folie op nagenoeg alle ondergronden hecht en zonder achterblijvende lijmresten. Bij het plakken op delicate ondergronden zoals glas, gelakt hout en beeldschermen hoef je dus niet bang te zijn voor beschadigingen.

Ondergrond met temperatuurverschillen

Naast delicate ondergronden heb je soms ook te maken met de invloed van temperatuursverschillen, zoals bij reclame op vrieskisten en koelingen in een supermarkt. Statisch hechtende stickers presteren onder deze omstandigheden prima, ze kunnen zelfs aan de binnenzijde van vriezers geplaatst worden.

Op lijmvrije stickers printen

De laatste stappen in het keuzeproces voor het juiste materiaal zijn het printen en aanbrengen van de stickers. Het statisch geladen stickermateriaal wordt geleverd in vellen of rollen en is geschikt voor offset, UV-inkjet en indigo printers.

Aanbrengen en verwijderen

Na het printen kan de folie heel makkelijk zonder luchtbellen aangebracht worden, ook door non-professionals zoals het winkelpersoneel. Dat geeft je de mogelijkheid om de stickers precies op de juiste plek te plaatsen. Bijvoorbeeld direct naast het aangeboden product. Als de campagne afgelopen is, bespaart het winkelpersoneel veel tijd bij het verwijderen van de stickers. Want dit gaat erg gemakkelijk en de ondergrond hoeft niet te worden schoongemaakt. Een bijkomend voordeel van dit materiaal is dat het gemaakt is van 100% PVC-vrij materiaal en recyclebaar is. Dat heeft weer zo zijn voordelen voor het milieu. 

Wil je de statisch geladen stickers die ik in dit artikel noem eens zelf proberen? Vraag dan een gratis sample aan via onderstaande knop.

Vraag gratis samples aan van STAFIX STATIC

Onderwerpen: Print Media, Sustainability