Steeds meer binnensteden krijgen te maken met winkelleegstand. Van de 220.000 winkelpanden in Nederland staan er op dit moment 13.259 leeg. Het aantal leegstaande panden is daarmee in twee jaar tijd met maarliefst 20 procent gestegen. Dit maakt winkelstraten steeds onaantrekkelijker waardoor consumenten wegblijven. Bovendien zorgt langdurige leegstand voor verpaupering van de omgeving met als gevolg een negatief imago. Dit maakt het terugdringen van leegstand alleen maar lastiger. Zeg nou zelf: een stad met veel leegstand is toch alles behalve gezellig?
In dit artikel deel ik tips om leegstand terug te dringen.
Leegstand is niet alleen een probleem van de gemeentes en gevestigde ondernemers, maar juist ook van de pandeigenaren. Langdurige leegstand zorgt voor minder inkomsten en waardevermindering van het pand. Daarnaast is het in veel gevallen voor potentiële huurders lastig om de potentie van een pand in te zien als het al langdurig leeg staat. Een donker en leeg pand met enkel een 'te huur' sticker er op nodigt niet uit.
Oplossing: winkelruiten beplakken
Een oplossing om de leegstand te verhullen, is het beplakken van de winkelruiten met een print. Op een dergelijke raamsticker kun je dan bijvoorbeeld een winkel afbeelden waarbij je rekening houdt met de afmetingen en het doel van het pand. Zo krijgen potentiële huurders in één oogopslag te zien wat de potentie van een pand is. Hieronder vind je een voorbeeld van een levensgrote 3D raamsticker:
Voordelen
Een dergelijke raamsticker zorgt niet onmiddellijk voor verhuur van het pand, maar hiermee:
- laat je de potentie van het pand zien;
- springt het winkelpand eruit ten opzichte van andere leegstaande panden;
- blijft het pand netjes waardoor de leegstand niet direct opvalt;
- behoudt de straat een goede uitstraling.
Goede kwaliteit is essentieel
De kwaliteit van een raamsticker is bepalend voor het effect. Een winkelruit met een nette, strakke sticker straalt professionaliteit uit en neemt het gevoel van een leegstaand pand bij mensen weg. Easy Apply folie is zeer geschikt materiaal hiervoor en wordt veel voor dergelijke toepassingen gebruikt. Het is zowel eenvoudig aan te brengen als te verwijderen, zonder dat er resten achterblijven. Zo kun je de raamsticker zelf regelmatig zonder problemen vervangen; hiervoor is geen specialist nodig.
Meer mogelijkheden
Niet alleen voor leegstaande winkelpanden is het beplakken van winkelruiten interessant, maar bijvoorbeeld ook voor panden die verbouwd worden. Waar panden voorheen werden afgeschermd met lelijke houten borden, zijn er nu professionele oplossingen. Door panden te voorzien van een raamsticker, kun je het winkelend publiek alvast kennis laten maken met de nieuwe, toekomstige winkel. Zo wek je meteen nieuwsgierigheid bij de mensen op en maak je ze enthousiast. Ook kun je verbouwingswerkzaamheden ideaal verbergen door de ramen met witte folie af te plakken. Op die manier zien mensen geen rommel en kan er rustig gewerkt worden (ook handig wanneer de nieuwbouw bijvoorbeeld geheim moet blijven).
Voorbeeld
De onderstaande foto is een goed voorbeeld van het gebruik van Easy Apply folie voor het afplakken van ramen. In dit geval ging het om een computerbeurs waarbij de ramen afgeplakt moesten worden ter verduistering. De keuze was op Easy Dot gevallen vanwege het gemak van de montage en de tijdsbesparing.
Wil je zelf uitproberen hoe de Easy Dot folie werkt? Vraag dan een gratis sample aan:
Bron: Locatus - databanken over het veranderende winkellandschap
Onderwerpen: Print Media, Easy Dot