Als het gaat om de aankoop van huis- en interieurartikelen, blijkt dat de fysieke winkel nog steeds een belangrijke rol speelt in het koopproces. BrandDeli onderzocht hoe Nederlanders tussen de 20 en 65 jaar hun keuzes maken op interieurgebied. In dit artikel beschrijven we de resultaten van dit onderzoek en geven we ondernemers in de woon- en interieursector tips over het bijhouden van deze trends door voor dynamische winkelconcepten te kiezen. Benieuwd? Lees dan snel verder.
Zodra mensen hun huis gaan inrichten, kiest maar een klein gedeelte (1 tot 3 procent) ervoor dit puur via internet te doen. Veel mensen kopen hun bedden, meubelen, klusartikelen, tuinartikelen, keukens, badkamers en huisdecoratie toch het liefst in een fysieke winkel (gemiddeld 59 procent) of combineren een fysieke winkel met internetaankopen (gemiddeld 27 procent). De winkel vormt hiermee de belangrijkste inspiratiebron voor het interieur. Klanten willen producten met eigen ogen zien, voelen en beleven.
Uit het onderzoek van BrandDeli blijkt dat de doelgroep Millenials (20 tot 34 jaar) graag winkels bezoeken om inspiratie op te doen. De huizenmarkt zit op dit moment in een lift en de Millenial is de groep die grote interieuraankopen doet vanwege verhuizingen. Als winkelier kun (of moet) je op deze trend inspelen. Zorg daarom dat jouw winkel aantrekkelijk is voor deze doelgroep. Ook generatie X (35 tot 49 jaar) bezoekt het liefst winkels en kijkt in folders om zich te laten inspireren. De kans is groot dat deze doelgroep rekening houdt met de kinderen in huis, dat vraagt weer om een andere aanpak dan bij die van de Millenials.
Zoals het onderzoek beschrijft laten mensen die hun interieur willen vernieuwen zich graag inspireren in de winkel. De doelgroep verwacht dat de winkel de laatste trends laat zien en hen inspireert. In jouw winkel draait het daarom niet alleen om verkopen, maar ook om beleving en prikkeling. Hoe zorg je nu dat jouw doelgroep naar jouw winkel komt en niet naar die van je concurrent? Door de tijd niet stil te laten staan. Door je winkelconcept dynamisch en presentatiemiddelen flexibel te maken, zodat je snel kunt inspelen op trends en blijft inspireren.
Hoe ziet zo’n dynamisch winkelconcept er dan uit? In een dynamisch winkelconcept plaats je onderdelen die makkelijk vervangbaar of aan te passen zijn. Digitaal drukwerk kan hier bij helpen. Dat materiaal is niet alleen geschikt om tijdelijke acties te communiceren, maar biedt jou juist ook de mogelijkheden om de juiste sfeer in de winkel te creëren of je producten aantrekkelijker te presenteren. Het is daarom slim om te kiezen voor materiaal dat eenvoudig gewisseld kan worden. Hieronder licht ik toe waar je bij dat soort materialen op moet letten.
Flexibele printmedia zijn onmisbaar in een dynamisch winkelconcept. Voordat je materiaal gaat uitzoeken is het slim om met de volgende zaken rekening te houden:
Omdat je inrichting en decoratie regelmatig wisselt, kunnen de kosten voor het kopen, bedrukken en aanbrengen van printmateriaal behoorlijk oplopen. Je kunt hierop besparen door te kiezen voor printmedia die jij of het winkelpersoneel gemakkelijk zelf kan aanbrengen. Denk aan stickermaterialen met dot belijming of magneetfolie.
Leuk, zo’n nieuwe campagne, maar minder leuk wordt het als stickermaterialen lastig van oppervlakken te verwijderen zijn. Dan is het een flinke klus om je etalage weer toonbaar te maken. Statisch hechtende stickers of stickers met dot belijming kunnen makkelijk en zonder lijmresten achter te laten verwijderd worden.
Heeft jouw winkel een aantal grote wanden? Dat zijn de ideale oppervlakken om de sfeer in jouw winkel mee te bepalen. Doe dat door de wanden te voorzien van drukwerk. Bijvoorbeeld in de vorm van vliesbehang. Deze behangsoort is vrijwel in zijn geheel te verwijderen zonder dat je gebruik hoeft te maken van stoomapparatuur. Een alternatief is textieldoek, dat is een gespannen doek in een frame.
Ben je benieuwd wat digitaal drukwerk voor de uitstraling van jouw fysieke winkel kan betekenen? Ik deel wat voorbeelden met je zodat je inspiratie op kunt doen.
Hierboven zie je een voorbeeld waarbij printmedia doorgevoerd is in het totale interieur: het schilderij, de kussenslopen, het gordijn, de vloer en het behang.
Hierboven een voorbeeld van backlit (van achteren verlicht) textieldoek in frames.
Dit zijn plafondhangers van geprint textiel in een warenhuis.
Op dit laatste voorbeeld zie je kastjes die voorzien zijn van makkelijk aan te brengen en te verwijderen stickers met dot belijming. Op de grond is gebruik gemaakt van een geprinte vloersticker.