Om van binnen naar buiten te kunnen kijken, wordt de folie voorzien van perforaties. De mate waarin de folie voorzien is van deze gaatjes, wordt aangegeven in een percentage. Het perforatie percentage, aangegeven als bijvoorbeeld 40/60 of 50/50, bepaalt voor welke toepassing de folie geschikt is. Maar waar staat dit percentage precies voor? Het perforatie percentage geeft altijd aan hoeveel procent van de folie geperforeerd is (bijvoorbeeld 40%) en daarbij wordt dan duidelijk hoeveel nog als printoppervlak gerekend kan worden (bijvoorbeeld 60%). In de basis geldt, hoe meer printoppervlak, hoe beter en duidelijker de print te zien is en minder doorkijk mogelijk is. Tegelijkertijd geldt omgekeerd; hoe groter het perforatie percentage, hoe beter het zicht van binnen naar buiten is.
Natuurlijk is de kwaliteit van de folie cruciaal voor het weergeven van de print, maar ook het perforatie percentage speelt een grote rol. Wanneer kies je nu voor een hoog of laag percentage? Daar heb je een handig geheugensteuntje voor! Stel je jezelf hierbij de volgende twee vragen:
Kies dan voor een hoog perforatie percentage, meestal is dat een percentage van 50%. Met zichtafstand wordt bedoeld hoe ver het publiek van je geprinte boodschap af staat. Bij hoge gebouwen bijvoorbeeld is dit behoorlijk ver. Door de afstand valt het hogere perforatie percentage aan de printzijde nauwelijks op, in dat geval heb je liever een beter zicht voor de mensen die van binnen naar buiten kijken.
Kies dan voor een laag perforatie percentage, meestal is dat een percentage van 33%. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een etalage van een winkelpand waarbij het publiek op nog geen meter afstand van het raam kijkt. Bevat je ontwerp kleine teksten of gedetailleerde afbeeldingen? Kies dan voor een nog lager perforatie percentage, bijvoorbeeld van 20%. Op deze manier komen je print en reclameboodschap het beste over. De afbeelding en teksten zijn dan vele malen duidelijker en de kleuren zijn bovendien een stuk levendiger.
We hebben het nu gehad over het plaatsen van One Way Vision folie op gebouwen, maar er is meer mogelijk. Zo kan de folie ook op vervoersmiddelen, zoals treinen of bestelwagens, worden toegepast. Ook stadsbussen zijn een ideaal reclame medium en worden met grote regelmaat beplakt met One Way Vision folie. Je wilt echter wel dat reizigers in de bus naar buiten kunnen kijken. Een 50/50 folie is in dat geval daarom de meest geschikte keuze. Daarmee valt zowel de boodschap goed op, en hebben de reizigers een fijn zicht naar buiten tijdens hun reis.
Ik heb in dit blog besproken wat One Way Vision folie is en hoe je weet welk perforatie percentage te kiezen. Benieuwd hoe je deze raamfolie aanbrengt? Dat lees je in dit blog. Benieuwd naar ons assortiment? Vraag een sampleboek aan.