In een winkel heb je te maken met diverse oppervlakken. Denk aan gladde of ruwe wanden, deuren, oppervlakken van glas zoals de etalage, tegels op de vloer, plastic displaysystemen, misschien ook ondergronden van roestvrijstaal, aluminium en (gelakt) hout. Deze oppervlakken zijn allemaal geschikt om stickermateriaal op aan te brengen. Misschien bevinden zich ook nog elektronische apparaten in de ruimte die je wil inzetten voor de campagne? Beelschermen zijn hier het meest voorkomende voorbeeld van.
Om de juiste stickers te selecteren voor deze diversiteit aan oppervlakken moet je nog met twee zaken rekening houden. De duur van de campagne en de keuze voor lijmvrije stickers of niet.
Om de juiste sticker te kiezen moet je weten hoe lang de campagne ongeveer gaat duren. Voor tijdelijke campagnes, met een looptijd van maximaal 3 maanden, kies je voor stickers die daar geschikt voor zijn. Bijvoorbeeld lijm vrije, statisch geladen stickers of stickers met lijmlaag die makkelijk van het oppervlak te verwijderen zijn. In eerder blog beschreven we al hoe een bibliotheek uit Duitsland reclamestickers toepaste voor een Star Wars evenement. Zij gebruikten hiervoor diverse stickers voor op zowel ramen, vloeren en deuren.
Campagnes met een langere looptijd dan 3 maanden, vergen stickers die wat beter hechten dan die voor kortere campagnes. Stickermateriaal met een zelfklevende coating zijn hier, afhankelijk van de ondergrond, geschikt voor. Gaat het om permanente aankleding van de winkels? Dan zoek je weer een andere categorie materialen, die echt heel lang meegaan en permanent hechten.
Hierboven noemde ik ze al even, statisch hechtende, lijmvrije stickers. Deze soort is extra geschikt voor de diverse ondergronden in de winkel omdat er geen lijm aan te pas komt. Dat maakt dat de folie op nagenoeg alle ondergronden hecht en zonder achterblijvende lijmresten. Bij het plakken op delicate ondergronden zoals glas, gelakt hout en beeldschermen hoef je dus niet bang te zijn voor beschadigingen.
Naast delicate ondergronden heb je soms ook te maken met de invloed van temperatuursverschillen, zoals bij reclame op vrieskisten en koelingen in een supermarkt. Statisch hechtende stickers presteren onder deze omstandigheden prima, ze kunnen zelfs aan de binnenzijde van vriezers geplaatst worden.
De laatste stappen in het keuzeproces voor het juiste materiaal zijn het printen en aanbrengen van de stickers. Het statisch geladen stickermateriaal wordt geleverd in vellen of rollen en is geschikt voor offset, UV-inkjet en indigo printers.
Na het printen kan de folie heel makkelijk zonder luchtbellen aangebracht worden, ook door non-professionals zoals het winkelpersoneel. Dat geeft je de mogelijkheid om de stickers precies op de juiste plek te plaatsen. Bijvoorbeeld direct naast het aangeboden product. Als de campagne afgelopen is, bespaart het winkelpersoneel veel tijd bij het verwijderen van de stickers. Want dit gaat erg gemakkelijk en de ondergrond hoeft niet te worden schoongemaakt. Een bijkomend voordeel van dit materiaal is dat het gemaakt is van 100% PVC-vrij materiaal en recyclebaar is. Dat heeft weer zo zijn voordelen voor het milieu.
Wil je de statisch geladen stickers die ik in dit artikel noem eens zelf proberen? Vraag dan een gratis sample aan via onderstaande knop.