In een autoshowroom staan natuurlijk de nieuwste modellen tentoongesteld, maar die bepalen niet volledig de sfeer in de ruimte. Aankleding vraagt ook aandacht, want daarmee creëer je precies de juiste beleving. Beleving is het gevoel dat mensen krijgen als ze jouw showroom binnenstappen. Je wilt een goede indruk maken en verkoop stimuleren, dus zorg voor de juiste beleving bij jouw aanbod. Printmedia kan hier uitstekend bij helpen. Mooie afbeeldingen en opvallende teksten maken het plaatje compleet.
Onderdelen van je showroom
De aankleding van een showroom bestaat uit meerdere onderdelen. Als eerst komen waarschijnlijk de displays met informatie bij auto’s in je op en misschien denk je aan fotoprints op de wand, maar er zijn veel meer oppervlakken geschikt voor aankleding met digitale printmedia. Denk bijvoorbeeld aan de ramen, de vloer en plateaus waarop de auto’s staan geparkeerd. Hieronder bespreek ik verschillende printmedia die je in je showroom goed kunt gebruiken om de sfeer neer te zetten.
De eerste indruk van je showroom begint aan de buitenkant. Bestaat jouw showroom aan de buitenkant vooral uit glas? Dan kun je daar gemakkelijk raamstickers op aanbrengen. Veel raamstickers geven de gekozen afbeelding in hoge kwaliteit weer. Maak het nog bijzonderder door te kiezen voor ‘One Way Vision folie’. Dat is bedrukbare folie die van de buitenkant de print laat zien, terwijl mensen in je showroom juist naar buiten kunnen kijken. Daarnaast kun je voor buiten nog denken aan opvallende vlaggen en duidelijke bewegwijzering op de parkeerplaats richting de ingang.
Eenmaal in de showroom gaat het allemaal om de eerste indruk die je maakt op bezoekers (lees: potentiële klanten). Waarschijnlijk volg je bepaalde trends en seizoenen. Zo zet je in de lente en zomer misschien meer cabrio’s neer, terwijl auto’s in de winter voorziet van een dakkoffer. Je zal ook regelmatig promoties of speciale acties onder de aandacht willen brengen. Dan is het wel zo handig als andere aankleding daarop aansluit en het voor de bezoeker meteen duidelijk is welke acties op dit moment spelen. Daarvoor kun je het beste printmedia gebruiken die geschikt zijn voor tijdelijke toepassing. Denk aan banners die je in de ruimte ophangt en weghaalt als het seizoen, de actie of promotie voorbij is, makkelijk te verwijderen raamstickers en magnetische folie waar je andere folies overheen kunt plaatsen.
Bezoekers van je showroom zullen vaak eerst even rond willen kijken voordat ze je personeel vragen om advies. Dan is het wel handig als ze snel wegwijs raken in de showroom en informatie over modellen makkelijk kunnen lezen. Displaymedia helpt om bezoekers de informatie te geven die zij zoeken. Je kunt daarbij denken aan de eerdergenoemde informatiebordjes, maar ook aan verlichte prints, rollbanners en digitaal printmateriaal bij je point-of-sale.
Waarschijnlijk is de vloer het grootste oppervlak in jouw showroom. Toch wordt de vloer vaak over het hoofd gezien als het gaat om aankleding door middel van printmedia. Een gemiste kans, want mensen die lopen kijken veel naar beneden. Bedrijven die wel gebruikmaken van vloerstickers, kiezen er vaak voor om deze in te zetten als bewegwijzering of om speciale acties te communiceren. Vloerstickers zijn ook ideaal om een sfeer neer te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een print van een besneeuwde weg onder een stoere wintersport auto en aan een stadsprint bij een behendige stadsauto.
Welke sfeer wil jij in jouw showroom neerzetten? Ik heb je in dit artikel wat ideeën gegeven, maar zelf heb je waarschijnlijk nog veel meer inspiratie. Zolang je een goed ontwerp kunt aanleveren en het juiste materiaal voor een oppervlak kiest, kan je met digitale printmedia je klanten de perfecte beleving bezorgen! Bekijk levensechte voorbeelden in de Filmolux 3D werelden.