Bedrijven die kritisch kijken naar hun invloed op het milieu en onze leefwereld, doen dat op allerlei manieren. De een kijkt naar zijn het stroomgebruik van zijn fabrieken, de ander naar vervoer en verpakking, weer een ander analyseert zijn leveranciers kritisch op hun uitstoot. Op basis van die analyses nemen sommige bedrijven maatregelen en zo draagt iedereen zijn steentje bij. Een bekend voorbeeld van zo’n maatregel is aangepast verpakkingsmateriaal. Betalen voor plastic tassen in winkels is inmiddels verplicht, maar veel bedrijven gingen al eerder over op papieren en makkelijk recyclebare tassen. Toch is er meer wat je kunt doen.
Nog niet veel bedrijven zijn zich er bewust van dat zij op een makkelijke manier ook hun promotie-uitingen kunnen verduurzamen. Simpelweg, door groene keuzes te maken.
Promotiemateriaal is er in allerlei vormen, soorten en maten en iedere materiaalsoort is geschikt voor andere toepassingen. Voor bijna iedere vorm van printmedia die je voor promotie kunt inzetten, is een duurzaam alternatief beschikbaar. Je moet alleen weten waar je bij deze materialen op moet letten om die duurzame keuze te kunnen maken.
Dat begint bij de grondstof. Veel printmaterialen zijn gemaakt van PVC, een uit olie vervaardigde stof die bijvoorbeeld grondwater verontreinigend als het daarin terecht komt. Polypropyleen is het milieuvriendelijke alternatief dat je kunt gebruiken. Dat materiaal is PVC-vrij, laat geen giftige gassen vrij bij ontbranding en is neutraal voor grondwater. Promotiemateriaal dat van polypropyleen is gemaakt, wordt vaak aangeduid met ‘PP’, zoals Gudy PP (permanent klevende folie).
Als het gaat om het aanbrengen van promotiemateriaal op bepaalde oppervlakken, komt daar vaak een vorm van belijming bij kijken. Ook op dat gebied kun je een duurzame keuze maken. Zo zijn er printmaterialen die je kunt voorzien van een acryllijm op waterbasis. Deze belijming is geheel milieuvriendelijk en bevat geen schadelijke oplosmiddelen. Daarnaast heb je stickermaterialen die je makkelijk kunt verwijderen zonder dat er lijmresten achterblijven op de ondergrond. Hierdoor heb je geen chemische schoonmaakmiddelen nodig om die ondergrond te reinigen.
Voor bepaalde vormen van promotie heb je een grootformaat printer nodig. Deze printers kunnen met verschillende soorten inkt overweg. Voor visuele communicatie gebruik je meestal een printer die print met waterbased, solvent-, latex-, of UV-hardende inkten. Van deze vier zijn waterbased en latex inkt de meest groene keuze. Print je promotiemateriaal met Latex-inkten, dan kies je voor geurloze inkt op waterbasis waarbij de printer geen speciale ventilatie nodig heeft. Je bespaart energie voor de ventilatie van de printer en de inkt zelf biedt het milieuvriendelijke alternatief.