Filmolux Benelux Blog

Zet winkelleegstand slim in om bezoekers naar jouw winkel te trekken

Geschreven door Erik Geutjes | 10 januari 2017

Winkelleegstand is een van de gevolgen van de economische crisis van 2008. De huur van je winkelpand niet meer kunnen betalen, is voor veel winkeleigenaren de werkelijkheid. Winkelleegstand nam sinds 2008 met 1,6 procent toe en is op dit moment 9 procent. Leegstaande winkelpanden beïnvloeden de aantrekkelijkheid van een stad en het aantal bezoekers van omringende winkels. Maar ga als winkelier niet bij de pakken neer zitten! Je kunt een leegstaand winkelpand jou namelijk toch wat laten opleveren. Ik vertel je er in dit artikel meer over.

Wat cijfers rondom leegstand

Om het probleem rondom winkelleegstand in kaart te brengen, deel ik eerst wat cijfers met je. De economische crisis van 2008 heeft zijn sporen in de detailhandel nagelaten. Consumenten gaven in die tijd 10 procent minder uit en daardoor daalde de omzet van winkels. Een van de effecten van de crisis is de gedaalde huurprijs. De huur van een winkelpand daalde gemiddeld met 20 procent. Toch zijn er winkels die het met hun huidige omzet en bij een huur van €0, nog niet redden. Bijvoorbeeld vanwege de concurrentie met webshops. Als gevolg hiervan is de winkelleegstand met 1,6 procent toegenomen. Op dit moment is de leegstand 9 procent.

De gevolgen van winkelleegstand

De kans is groot dat je de leegstand in en rondom stadcentra zelf al eens ervaren hebt. In een hoop steden is het aan de orde. Niet alleen voor het straatbeeld van het winkelend publiek is dit een onaangename ontwikkeling, ook bestaande winkeliers balen ervan. Een leegstaand winkelpand zorgt er namelijk voor dat consumenten minder snel bij de buren binnenlopen. Minder klanten in de winkel betekent minder omzet. Daarnaast kan de gemeente ervoor kiezen om een winkelpand een andere bestemming te geven, door het bijvoorbeeld als woning of horecapand in te zetten. Hierdoor verkleint het winkelaanbod in bepaalde steden. Dit maakt het weer minder aantrekkelijk voor consumenten om te gaan shoppen. Hoe zorg je er nu voor dat zo’n leegstaand winkelpand wel wat oplevert voor jou als buur-winkelier? 

Oplossing 1: Winkelruit beplakken

Zoek contact met de eigenaar van het leegstaande winkelpand en vraag of je de winkelruit kunt ‘huren’ om reclame te maken voor je eigen winkel. Je kunt winkelruiten makkelijk beplakken met raamstickers die je weer af kunt halen zonder dat er restjes achterblijven. Daarmee geef je (tijdelijk) extra aandacht aan je eigen winkel naast het leegstaande pand. Mooi meegenomen is dat winkelend publiek niet naar een leeg winkelpand hoeft te kijken en je hiermee het straatbeeld verbetert. Zorg dat je een raamsticker van goede kwaliteit kiest zodat de ruit een mooie uitstraling heeft. Je ziet raamstickers ook regelmatig terug bij panden die verbouwd worden. Dan kan het publiek alvast zien hoe de vernieuwde winkel eruit komt te zien. 

Oplossing 2: Etalage huren

In plaats van alleen de winkelruit van een leegstaand pand te huren, kun je het echt goed aanpakken door de gehele etalage te gebruiken. Hierin stal je jouw producten uit zoals in je eigen etalage en bied je ‘window shoppers’ alvast een kijkje in jouw collectie. Gebruik raamstickers, rolbanners en bekleed schotten met een mooie print om de sfeer van jouw winkel weer te geven. In grote steden zie je steeds vaker dat etalages van leegstanden panden gebruikt worden door de buren. 

Hoe zou jij een leegstaand pand inzetten?

Misschien heb je na het lezen van dit artikel wel ideeën om een leegstaand winkelpand slim in te zetten. Bijvoorbeeld om je eigen winkel, een verbouwing of verhuizing onder de aandacht te brengen. Deel je tips in een reactie. Zo maken we winkelgebieden met zijn alle weer een stukje aantrekkelijker! Wil je zelf uitproberen hoe de raamstickerfolie werkt die ik hierboven noem? Vraag dan een gratis sample aan via onderstaande knop;