Met instore promotie, oftewel winkelcommunicatie, wil je consumenten stimuleren bepaalde producten te kopen. Je wilt hun aandacht trekken en ze wijzen op producten die ze anders mogelijk over het hoofd zien. Instore promotie kan je ook helpen een bepaald merk onder de aandacht te brengen of een sfeer over te brengen. In supermarkten zie je dit veel terug bij themaweken waarin bijvoorbeeld een land, spaaractie of speciale aanbieding centraal staat. Vaak gaat het om tijdelijke promotie die op allerlei plekken in de supermarkt te zien moet zijn. Welke reclamestickers kun je hiervoor gebruiken?
Raamstickers zijn een belangrijk onderdeel van instore promotie. Ze geven aan wat er in de winkel verkrijgbaar is, welke acties er lopen en zijn een eyecatcher voor winkelend publiek. Bijna ieder raam van een supermarkt is wel voorzien van raamstickers, of het nu gaat om een kortingsactie of het promoten van een spaaractie. Vanwege de tijdelijke aard van dit soort acties, is het handig als raamstickers makkelijk door het eigen personeel aan te brengen en te verwijderen zijn. Raamstickers met een speciale ‘dot’ belijming hebben die eigenschappen. De lijm van deze stickers heeft kleine luchtkanaaltjes waar lucht doorheen kan ontsnappen. Daarmee voorkom je die lelijke luchtbellen onder de sticker en kun je ‘m opnieuw plakken als deze niet goed aangebracht is. En is de actie afgelopen? Dan haalt het winkelpersoneel de sticker weer weg zonder dat er lijmresten achterblijven op het raam.
De attentiewaarde van vloerstickers is enorm hoog. Je kunt ze niet missen of vermijden, want je loopt er letterlijk bovenop. Vloerstickers zijn daarom een veel gebruikt communicatiemiddel in supermarkten, zoals je in het voorbeeld kunt zien. Deze bijzondere reclamestickers worden dagelijks belast door de voetstappen van mensen, wielen van winkelkarretjes en schoonmaakmachines, maar dat is geen probleem voor de sticker. Vloerstickers zijn gemaakt van extra sterk materiaal waardoor ze niet snel beschadigen. Bovendien zijn bepaalde varianten van deze stickers voorzien van een speciale antislip laag die voorkomt dat mensen uitglijden over de sticker.
Krijtbord stickers hebben een unieke, authentieke uitstraling. In supermarkten kom je ze veel tegen op versafdelingen zoals bij de groenten- en kaasafdeling. Krijtbordstickers geven je klanten het gevoel dat ze op de markt lopen tussen de dagverse producten. Naast hun unieke uitstraling, zijn deze stickers ook erg functioneel. Je kunt ze met krijt of een krijtbordstift van tekst en tekeningen voorzien om een tijdelijke actie aan te kondigen of je print de stickers om vaste acties te promoten. Net zoals bij de raamstickers zijn deze stickers voorzien van een ‘dot’ belijming en daardoor makkelijk aan te brengen en weer te verwijderen door het personeel zelf.
Om afdelingen in de supermarkt een bepaalde sfeer te laten uitstraling, kun je de wanden voorzien van mooie sfeerfoto’s. Hiervoor kun je verschillende materialen inzetten. Denk bijvoorbeeld aan
In supermarkten zijn enorm veel oppervlakken beschikbaar voor reclame. Denk naast de genoemde voorbeelden aan kopstellingen, pilaren, schappen of de deuren van koelingen en vriezers. Bovendien zijn de meeste reclamestickers ook in een duurzame, milieuvriendelijke variant beschikbaar. Ben je benieuwd hoe deze raamstickers, vloerstickers, krijtbordstickers en sfeerwanden werken in de praktijk? Vraag dan een sample aan van het materiaal dat je wilt proberen.