Filmolux Benelux Blog

Raam, vloer of muur: digitaal drukwerk maakt je interieurdesign af

Geschreven door Carrie Kok | 1 december 2014

Het is je vast wel eens overkomen, je loopt een winkel binnen en denkt: jeetje wat een saaie bedoeling, dat zou ik zelf heel anders aanpakken. Als het interieur van winkels - dit geldt natuurlijk ook voor andere ruimtes - weinig aantrekkelijk is zal dit de winkelbeleving beïnvloeden. Zodra interieur en product op elkaar zijn afgestemd, is winkelen vaak prettiger omdat de klant zich in een inspirerend geheel bevindt. Beleving en inspiratie zijn onderdeel van de winkelervaring kunnen aankoopgedrag bevorderen. Een weloverwogen interieurdesign en het gebruik van de juiste materialen bepalen daarom mede het succes van de winkel. Voor signmakers, reclamedrukkers, interieurarchitecten en retailers speelt digitaal drukwerk hierbij een belangrijke rol.

Lees in dit blog over de mogelijkheden van digitaal drukwerk voor interieurdesign.

Winkelbeleving is meer dan goede producten, klantvriendelijk personeel en een leuk muziekje op de achtergrond. Interieurdesign speelt een grote rol in deze beleving. Neschen biedt (zelfklevende) printmedia die de sfeer in en rondom winkels naar een hoger niveau kan tillen. Er zijn verschillende toepassingen van het drukwerk met ieder zijn eigen voordelen.

Ramen

We beginnen aan de buitenkant. Hier moet de aandacht van het winkelend publiek getrokken worden. Campagnes, acties en verbouwingsinformatie zijn veelvoorkomende etalagedesigns. Het straatbeeld van winkeletalages tijdens de uitverkoop komt je vast bekend voor: overal zie je felle raamstickers met kortingspercentages en het woord uitverkoop in allerlei talen. Deze stickers maken onderdeel uit van de winkelcampagne en trekken de aandacht van het publiek. Echter, de campagneperiode is soms maar van korte duur. Daarom is het handig als raamfolies zonder schade verwijderd kunnen worden.


Jaren geleden signaleerde Neschen dat er vraag was naar raamfolies die door het winkelpersoneel simpel, snel en droog konden worden aangebracht. De oplossing hiervoor is het Solvoprint Easy Dot folie: een printbare zelfklevende folie voorzien van een speciale “dot” belijming waardoor kleine luchtkanaaltjes in de lijm ontstaan.

Dit zorgt ervoor dat de folie makkelijk en luchtbelvrij droog aangebracht én verwijderd kan worden zonder dat er lijmresten achterblijven. Zo is veranderen van etalagedesign een fluitje van een cent en trek je steeds de aandacht van je publiek met nieuwe designs.   


Vloeren

Eenmaal binnen moet het winkelinterieur sfeer en inspiratie uitstralen, de beleving staat centraal. Mensen hebben de gewoonte veel naar beneden te kijken tijdens het lopen en dus is de vloer het perfecte oppervlak voor bijvoorbeeld reclame of wegbewijzering als onderdeel van je interieurdesign. Je kunt vloerstickers niet missen of vermijden, want je loopt er letterlijk bovenop en dus is de attentiewaarde ervan enorm hoog. Een nadeel van vloerstickers kan zijn dat slijtage op den duur zijn intrede doet. Neschen levert hoge kwaliteit vloerstickermaterialen. Filmolux beschermlaminaten van Neschen beschermen vloerstickers tegen vocht, vuil en beschadigingen. Bovendien is deze bescherming uitgerust met antislip structuur waardoor klanten niet uitglijden. Mocht je winkel roltrappen hebben, dan kan dit filmpje je misschien inspireren hier ook wat creatieve designs op los te laten.

Muren

Uiteraard zal de klant niet alleen naar beneden kijken en is de rest van de winkel ook belangrijk als het gaat om de winkelbeleving. Zo ook de muren. Zoals al eerder gezegd bevorderen beleving en inspiratie het aankoopgedrag en daarom is het belangrijk ook muren de perfecte sfeer te laten uitstralen. Dit maakt het plaatje letterlijk compleet. Bedrukbaar behang is hiervoor zeer geschikt: het geeft je de optimale creatieve vrijheid om het interieur op de huisstijl aan te passen. In samenwerking met Erfurt & Sohn heeft Neschen PVC-vrij bedrukbaar vliesbehang ontwikkeld.

Dit behang wordt door Neschen voorzien van een inkjetcoating waardoor het geschikt is voor digitaal printen met inkten op waterbasis, eco-solvent, latex of uv-hardende inkten. Ook aan het milieu is bij de ontwikkeling van dit behang gedacht: het bevat geen PVC of weekmakers en is daarom milieuvriendelijk. Daarnaast is het voorzien van een brandcertificaat en is het krimpvrij waardoor het lange tijd goed blijft zitten.

Interieurdesign is een essentieel onderdeel van de winkelbeleving. Wat is jouw ervaring met bedrukking van raam, vloer of wand? Ik lees het graag in een reactie.

Inspiratieboek

Wil je meer inspiratie op doen op dit gebied? Download dan ons gratis inspiratieboek: