Filmolux Benelux Blog

Praktijkvoorbeeld: bibliotheekinrichting met permanente reclamestickers

Geschreven door Carrie Kok | 10 oktober 2017

De bekendste en belangrijkste vorm van communicatie in een bibliotheek is de bewegwijzering. Want hoe vinden lezers hun boek zonder bordjes die verwijzen naar de kinderboeken, aanduidingen van genre en stickers die de eerste letter van de achternaam van de auteur aangeven? Dat wordt best lastig! Daarnaast wil je je bibliotheek een bepaalde uitstraling meegeven en moet je het nuttige met het aangename combineren. De bibliotheek van Krefeld deed dat door permanente reclamestickers op diverse plaatsen aan te brengen.

Tijdelijke promotie versus permanente communicatie

Het hoofddoel van een bibliotheek is de lezer zijn perfecte boek laten vinden. Daarnaast vinden er regelmatig leuke activiteiten plaats om de lezers meer te betrekken bij de bibliotheek, te informeren over nieuwe boeken en te inspireren met lezingen en workshops. Deze twee doelen verdienen ieder hun eigen communicatiemiddelen.

In mijn vorige artikel liet ik een voorbeeld van tijdelijke promotie zien. De bibliotheek in Krefeld die een Star Wars Read Day organiseerde, promootte dit evenement zowel aan de binnen- als buitenkant van het gebouw. Zo koos de bieb ervoor om tijdelijke reclamestickers aan te brengen op ramen, vloeren en wanden. In dit artikel laat ik je zien welke permanente reclamestickers dezelfde bibliotheek gebruikt voor de aankleding van en bewegwijzering binnen het gebouw.

De logica achter de bibliotheekinrichting

Een bibliotheek is meestal ingericht volgens een bepaalde logica die je in iedere bibliotheek terugziet. Dat begint bij de ingang, kassa’s en algemene ruimtes zoals een rustige leesplek en de informatiebalie. Dan moet de bezoeker een keuze maken tussen de verschillende afdelingen zoals de informatieve boeken, kinderboeken, multimedia en volwassenboeken. Die afdelingen zijn weer verdeeld op genre, zo staan alle romans bij elkaar en alle thrillers weer in andere rekken. Binnen die genres staan de boeken vervolgens in rekken of kasten gesorteerd op auteur zodat bezoekers gemakkelijk een boek vinden. In al die ruimtes, afdelingen en rekken is duidelijke communicatie nodig om de bezoeker wegwijs te maken en een bepaalde sfeer neer te zetten.

Permanente reclamestickers voor bewegwijzering

Bewegwijzering helpt de bezoeker om zijn boek zo makkelijk mogelijk te vinden. Denk bijvoorbeeld aan bordjes aan het plafond of stickers op kasten, displays en wanden. Ook de vloer kun je hiervoor inzetten. Die is namelijk erg geschikt om looproutes door de bibliotheek, richting de toiletten of naar de kassa op aan te geven, aangezien mensen vaak naar de grond kijken als ze lopen. Dat dachten ze in Krefeld ook, kijk maar naar de foto’s hieronder.

 

 

Permanente reclamestickers voor aankleding

Naast een duidelijke bewegwijzering die het je bezoekers makkelijk maakt, wil je ook een bepaalde sfeer creëren om het bezoekers naar hun zin te maken. Denk bijvoorbeeld aan vrolijke prints en veel kleur op de kinderboeken afdeling of griezelige prints op de boekenkasten met thrillers. Soms wil je juist een open, heldere sfeer neerzetten die het soms toch nog stoffige karakter van een bibliotheek tenietdoet. Dat is ideaal in een gebouw met veel glaswanden. Je benadrukt een open sfeer door licht doorlatende glasdecoratiefolie op glazen oppervlakken aan te brengen. Wil je in sommige ruimtes een intiemere sfeer meegeven? Kies dan voor glasdecoratiefolie met een matte afwerking waar minder licht doorheen komt. Hieronder zie je hoe de Duitse bibliotheek dit aanpakt.

Permanente of tijdelijke reclamestickers?

Krijg je de opdracht om een gebouw, ruimte of evenement aan te kleden? Bedenk dan goed of je tijdelijke of permanente reclamestickers toepast. Wil je het materiaal dat de Duitse bibliotheek voor haar aankleding heeft gebruikt, zelf eens proberen? Vraag dan een gratis sample aan via onderstaande knop.