Filmolux Benelux Blog

Perfect afgestemd Point of Sale design dankzij digitaal printmateriaal

Geschreven door Carrie Kok | 2 mei 2017

Digitaal printen heeft de mogelijkheden op het gebied van interieurdesign enorm vergroot. Dat biedt alleen niet meer kansen voor interieurdesigners, maar ook voor marketeers en winkeleigenaren die hun Point of Sale (POS) zo aantrekkelijk mogelijk willen inrichten. Door voor digitaal printmateriaal te kiezen, stem jij jouw POS perfect af op de boodschap en doelgroep. En daar heb je geen speciale printkennis voor nodig. Hoe dat werkt en aan welke materialen je kunt denken, vertel ik in dit artikel. 

Digitaal printen in opmars

Digitaal printen is op dit moment de motor achter de printwereld. Digitaal printmateriaal wordt steeds vaker gebruikt voor interieurdesign en het decoreren van ruimtes. Ook de commerciële wereld veranderd. Zo zijn de schappen van winkels van tevoren al ingedeeld, wat het lastig maakt jouw product te onderscheiden tussen concurrerende merken. De afgelopen jaren hebben allerlei POS en shop-in-shop concepten de revue gepasseerd. Allemaal gericht op het verbeteren van de winkelervaring voor het publiek en het stimuleren van verkoop. Toch blijft het lastig om het perfecte Point of Sale design te vinden dat toepasbaar is in verschillende branches. Digitaal printen is een van de ontwikkelingen die je hierbij helpt. Het biedt simpelweg veel meer mogelijkheden om je te onderscheiden en verkoop te stimuleren. 

Het doel van je campagne

Modern Point of Sale design helpt je om de winkelervaring te verbeteren en bepaalde producten extra aandacht te geven. Over het algemeen kunnen we drie hoofddoelen van een POS-campagne formuleren. Welk doel heeft jouw campagne?

  • Emotie oproepen om producten aantrekkelijker te maken. Voorbeeld: foto’s van vrolijke kinderen bij een POS.
  • Oriëntatie richting verkooppunten in de winkel. Voorbeeld: grote beschrijvingen van productcategorieën boven een schap of rek.
  • Een specifieke eigenschap van producten of de winkel benadrukken. Voorbeeld: een lokale sfeer benadrukken door behang te voorzien van een print.

Voor elk doel kun je verschillende digitale printmedia inzetten. Hieronder benoem ik een aantal materialen, hun bijzondere eigenschappen en via de geplaatste links kom je bij blogs met meer informatie en toepassingen van dit materiaal. Zo doe je inspiratie op voor je eigen campagne!

Soorten digitaal printmateriaal

Uit welke printmaterialen kun je kiezen als je een POS-campagne gaat ontwerpen? Beperk jezelf vooral niet tot de welbekende rollbanners en raamstickers voor de etalage of andere glazen oppervlakken. Er is zoveel meer mogelijk.

Behang

Een hele muur voorzien van een prachtige print op sterk behang dat ook nog eens pvc-vrij is. Dit behang is niet alleen een milieuvriendelijke keuze, het geeft je de mogelijkheid met ontwerp direct de sfeer in een hele ruimte te veranderen. Digitaal printbaar behang is er ook in een zelfklevende variant, ideaal voor mensen die weinig ervaring hebben met het aanbrengen van behang of ander printmateriaal. 

Vloerstickers

De vloer wordt vaak over het hoofd gezien als het gaat om POS-campagnes. Terwijl veel mensen juist naar de vloer kijken als ze ergens lopen. Daarom zijn vloerstickers een must-have! Vloerstickers bestaan uit twee delen: een zelfklevende folie en antislip laag die daarop aangebracht is. Het moet immers wel veilig blijven voor de bezoekers.

Zelfklevende folie voor glazen ondergrond

De ramen, een glazen toonbank en andere glazen oppervlakken van een winkel kun je gemakkelijk inzetten voor promotiedoeleinden. Zelfklevende folie is makkelijk aan te brengen en te verwijderen zonder dat er lijmresten achterblijven op het glas. Achteraf schoonmaken is dus niet nodig. 

Makkelijk aan te brengen zelfklevende folie

Naast de glasfolie die ik hierboven beschrijf, bestaan er zelfklevende folies die geschikt zijn voor andere ondergronden. Bijvoorbeeld een easy-dot folie die ook op grote oppervlakken door iedereen zonder luchtbellen aan te brengen is en daarna ook makkelijk te verwijderen is.

Lichtgewicht displays

Displaysystemen zijn niet meer weg te denken uit moderne POS-campagnes. Als je jouw idee snel, functioneel en professioneel wil kunnen presenteren, is een displaysysteem onmisbaar. Vooral op beurzen, congressen, tentoonstellingen en sport- en sales evenementen kom je allerlei displays tegen, zoals rollbanners, vlaggen, counters en posterprofielen.

Geprint textiel

Je kunt hele ruimtes in een paar minuten transformeren door profielen te voorzien van geprint textiel. Textiel heeft karakter, het behoud zijn vorm en past goed in ruimtes die modern en architectonisch uniek zijn vormgegeven. Bovendien heeft geprint textiel een dempende werking, waardoor je er de akoestiek in een galmende ruimte mee kunt verbeteren. 

Backlit printmateriaal

Prints die van achteren verlicht worden, moeten aan speciale eisen voldoen. De print moet in het donker natuurlijk opvallen, maar ook overdag moet deze mooi getoond worden. Daarom moet dit materiaal een bepaalde mate van wit bevatten en van superieure printkwaliteit zijn. Om het glanseffect te vergroten en de print te beschermen, is het slim deze print te voorzien van een laminaat. 

Magneetfolie

Magneetfolie is een duurzamer alternatief voor printmedia zoals zelfklevend vinyl. Het heeft bovendien een erg stijlvolle uitstraling. De coating om dit materiaal hecht op ferromagnetische materialen zoals ijzer, kobalt, nikkel, staal en gietijzer. Bekijk hier een showroom waarin gebruikgemaakt is van magneetfolie. 

Welk printmateriaal is geschikt voor jouw Point of Sale design?

Ik heb je in dit artikel verteld over de ontwikkelingen op het gebied van print en Point of Sale design en zeven voorbeelden van digitaal printmateriaal gegeven. Hopelijk inspireert dit jou om een moderne Point of Sale campagne te gaan ontwerpen. Welk printmateriaal is jouw favoriet? Deel het in een reactie! Wil je wat meer inspiratie opdoen? Bekijk dan onze 3D-werelden: