Volgens het onderzoek van MVO Nederland naar de praktische uitvoering van MVO idealen door ondernemers, heeft slechts een kwart van de bedrijven hiervoor een echt beleid ontwikkeld. Vooral op onderwerpen als ketenverantwoordelijkheid en mensenrechten scoren zij relatief laag. Ondernemers richten zich vooral op thema’s die zij dicht bij huis tegenkomen en bijvoorbeeld minder op de herkomst of productiewijze van grondstoffen. Slechts 15 procent van de bedrijven heeft het vraagstuk grondstoffen in de top 3 staan van thema’s waarop zij zelf invloed op denken te hebben. Terwijl je voor een deel toch best maatschappelijk verantwoorde keuzes kunt maken op het gebied van grondstoffen. Bijvoorbeeld door gerecycled promotiemateriaal te gebruiken voor je congresstand of in je winkel.
Bij het lezen van bovenstaande woorden denk je misschien aan gescheurde en opnieuw aan elkaar geplakte posters of rafelende banners. Ik weerleg deze gedachte graag. De keuze is namelijk reuze als het gaat om gerecycled promotiemateriaal. Bovendien hoef je hiervoor niets aan kwaliteit in te boeten. Denk aan wanddecoratie, banners, signage, point-of-sale reclame, lichtbakken, decors en standbouw. Allemaal gemaakt van gerecycled materiaal. Het enige dat jij hoeft te doen, is bewust de kiezen voor deze materialen. Zo zet jij weer een extra vinkje op je MVO to-do lijst.
Alle promotiematerialen die ik hiervoor noemde, zijn natuurlijk ook in ‘gewone’ versies beschikbaar. Maar waarom zou je niet voor de gerecyclede variant kiezen? De grondstof van die variant is: PET flessen. Door de flessen opnieuw te gebruiken, voorkomt de producent dat het slecht door de natuur af te breken polyester in het milieu belandt. Bovendien wordt het eindproduct gemaakt zonder tussenkomst van chemische middelen. Ook komt hierbij CO2 vrij. Het eindproduct heet Capotoile. Het materiaal kan weer gerecycled worden, maar dat is eigenlijk niet nodig omdat het permanent te gebruiken is vanwege de goede kwaliteit. Lees hier meer over het productieproces van Capotoile.
Misschien denk je dat dit gerecyclede materiaal minder goed functioneert dan de traditionele versie. Niets is minder waar. Het textiel is gewoon te bedrukken en daarmee zeer geschikt om in te zetten als tijdelijk of permanent promotiemateriaal. Je kunt het bovendien koud snijden. Dankzij de unieke grondstof is het materiaal volledig vrij van PVC, Phthalaat, Formalhyde, Fosfaat en Glycol ethers. Het is M1 brand gecertificeerd en ERTS gecertificeerd door Ecocert. Dat laatste certificaat benadrukt de ecologische eigenschappen van dit materiaal nog eens extra.
Streef je ernaar om Maatschappelijk Verantwoord te Ondernemen, maar heb je voor jouw bedrijf nog niet de juiste manier gevonden om dat te doen? Begin dan eens bij de grondstoffen die je gebruikt. Misschien kun je op het gebied van promotiemateriaal zo de eerste stappen zetten! Ken jij nog andere recyclebare promotiematerialen of heb je ervaring met de genoemde voorbeelden? Deel je ervaring in een reactie!