Europa verbruikt jaarlijks 1.900 miljoen vierkante meter aan reclamebanners. 90% van deze banners bestaan uit polyester met een coating van PVC. Beide materialen worden vervaardigd uit olie en hebben de eigenschap gedurende hun levensloop organisch verontreinigende stoffen vrij te laten. Het Franse bedrijf CapoVerde besloot daarom te onderzoeken of zij van recyclebaar materiaal textiel van dezelfde kwaliteit kunnen maken. Die bovendien zonder risico’s voor het milieu gebruikt kunnen worden.
In dit blog lees je wat zij ontwikkeld hebben en hoe wij dat gebruiken voor digitaal printen op eco-vriendelijk materiaal.
Het hoofdbestanddeel van het eco-vriendelijke printmateriaal is gerecyclede plastic (PET-) flessen. Hierdoor belandt het gerecyclede polyester niet in het milieu maar in een nieuw product.
De productie van dit textiel gebeurt zonder gebruikmaking van chemische middelen of CO2-uitstoot. Het ruwe materiaal wordt zeer fijn gemalen en het stof dat daarbij vrijkomt wordt opgevangen om in andere producten te gebruiken (zoals isolatiemateriaal). De fijngemalen PET-flessen worden gesmolten en omgezet in fijne vezels. Deze worden vervolgens gewassen, gesponnen, geweven en tot slot gecoat met acryl. De acryl coating die voor dit textiel wordt gebruikt vormt geen gevaar voor de volksgezondheid of het milieu.
Het eindproduct heet Capotoile GL M1 en kan op haar beurt weer gerecycled worden, maar is permanent te gebruiken vanwege de goede kwaliteit van het materiaal.
Capotoile GL M1 is 100% vrij van:
Het printmateriaal kent vele toepassingen voor zowel in- en outdoor: bewegwijzering, oprolbare banners, ophangbare banners, Point of Sale displays, decor- en standbouw als verbloeming voor bouwwerken en als wandbekleding in een zakelijke omgeving. Daarnaast is het een opaak materiaal met licht weerkaatsende eigenschappen, ideaal voor lichtbakreclame. Het product is beschikbaar in diverse rolbreedtes tot 273 cm en kan digitaal geprint worden.
Veel ondernemingen streven de duurzaamheidsidealen na, maar dit is nog niet altijd even gemakkelijk te realiseren. Dankzij dit printmateriaal kunnen merken in ieder geval op het gebied van visuele communicatie rekening houden met hun idealen.
Het doel van CapoVerde is dan ook bedrijven aan te moedigen voor duurzame alternatieven te kiezen en zo de daad bij het woord te voegen in hetgeen zij uitdragen. Zo bereiken zij op den duur meer geloofwaardigheid en toegevoegde waarde in hun eigen producten.
Modemerk G-star houdt zich al langer bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo geeft dit wereldbekende modemerk een tweede leven aan gebruikte materialen. Een voorbeeld is het project ‘Raw for the Oceans’ dat G-star in samenwerking met Bionic Yarn en Pharell Williams heeft gerealiseerd. Het betreft een collectie met milieuvriendelijke jeanskleding die gemaakt is van gerecycled plastic uit de zee. Hiermee bewijst G-star dat het recyclen van PET-flessen helemaal van deze tijd is. Bekijk ook onderstaande video hierover:
Een beter milieu begint bij jezelf luidde ooit de slogan van een reclamespotje. Daarom biedt Neschen Filmolux je graag de mogelijkheid voor dit duurzame alternatief te kiezen. De kwaliteit doet niet onder voor andere materialen.
Heb jij al ervaring met dergelijk eco-vriendelijk materiaal? Ik hoor het graag van je!