Zeker als het gaat om commerciële ruimtes is een perfect afgestemd interieur van belang. Winkels moeten onderscheidend zijn. Dat is altijd zo geweest. Een duidelijke winkel met een strakke focus op doelgroepen is een must. Waarin ben je goed? Wat maakt je uniek? Waarom komen klanten bij jou? Het enige antwoord hierop is het creëren van beleving. Beleving zorgt voor emotie en emotie doet kopen!
In dit artikel ga ik in op de verschillende soorten printbare materialen die het interieur aantrekkelijker maken.
Tegenwoordig is het steeds makkelijker om het interieur van winkels, kantoorpanden, ziekenhuizen of andere gebouwen helemaal naar eigen smaak te ontwerpen. Dit dankzij technische ontwikkelingen die elkaar snel opvolgen. Moderne printsubstraten zijn bovendien niet meer uitsluitend bedoeld om een uiting of sfeer over te brengen maar hebben steeds vaker een dubbele functie. Zo kan een wand van textiel in grote ruimtes zoals theaters, bioscopen of expositie ruimtes een uitstekende oplossing bieden voor de akoestiek vanwege de geluidsabsorberende eigenschappen.
Hieronder deel ik een aantal printbare materialen waarmee je jouw interieur ontwerp kan realiseren.
Muren behangen is een welbekende en veelgebruikte manier om ruimtes te verfraaien. Misschien denk je bij behang aan saaie printjes en doffe kleuren, maar niets is minder waar. Behang en muurschilderingen zijn tegenwoordig meer met elkaar verweven. Dankzij digitaal printen en de hoge resoluties van foto’s kun je op behang haarscherpe afbeeldingen laten drukken. Zo kan behang al snel een echte eyecatcher zijn en de sfeer in de ruimte bepalen. Bijvoorbeeld in kindvriendelijke ruimtes in ziekenhuizen of in kantoren die zouden moeten inspireren.
Een andere oplossing voor wandbekleding is magneet- en ijzerhoudende folies. Door een wand te voorzien van een magnetische folie creëer je een ondergrond waarop ijzerhoudende visuals aangebracht kunnen worden. De ijzerhoudende folie kun je vervolgens in elke gewenste uitstraling laten printen. Deze folies kunnen eenvoudig, snel en strak aangebracht worden. Deze vorm van interior design is zeer duurzaam, de folies kun je namelijk oneindig vaak hergebruiken. Dit is een groot voordeel bij regelmatig terugkerende campagnes. Andersom bestaan er ook printbare magneetfolies die hechten op ijzerhoudende ondergronden.
Textiel is uitstekend materiaal voor interior design toepassingen. Textiel is flexibel en vaak kamerhoog/kamerbreed verkrijgbaar waardoor het naadloos aangebracht kan worden. De esthetische eigenschappen en printbaarheid van textiel verfraaien de ruimte. De akoestische eigenschappen die textiel bezit, zorgen voor verbeteringen wat geluidweerkaatsing betreft. Ze dempen bijvoorbeeld het geluid in vergaderruimtes of gehorige gangen. Daarnaast bestaan er veel milieuvriendelijke textielsoorten en is textiel erg veelzijdig. Je kan het inzetten als wandbekleding voorzien van een mooie print, voor banners aan het plafond, voor de aankleding van lichtbakken, maar ook als gordijn om ruimtes te scheiden of bedrukt in de vorm van kussens.
Voorbeeld 1: Filmotex Soundless: textiel voorzien van een honingraatstructuur met uitstekende geluidsabsorberende eigenschappen.
Voorbeeld 2: Textiel in een plafondframe met achtergrond verlichting.
Voorbeeld 3: Solvotex artist premium light met achtergrond verlichting.
Iedereen is wel eens op een plek geweest waar vloerstickers aangebracht waren met het doel je de weg te wijzen of reclame te maken, bijvoorbeeld op een vliegveld of in de supermarkt. Vloerstickers vormen een ideale aanvulling op je interieur. Let bij de keuze voor een vloersticker altijd goed op de slipweerstand. In een eerder artikel deelde ik al wat inspirerende beelden van vloerstickers met je. Doe hier wat inspiratie op voor jouw design.
Welke materiaalsoorten gebruik jij om het interieur van ruimtes zoals kantoren en winkels te verfraaien? Misschien heb je ervaringen met één van bovenstaande materialen die je wilt delen? Ik ben benieuwd, laat het mij weten in een reactie!