Als onderdeel van een bedrijf dat haar duurzaamheidsidealen graag omzet in actie, is het altijd interessant om te zien hoe andere bedrijven dat aanpakken. In ons e-book over Sustainable Branding geven we een aantal voorbeelden, maar in de praktijk kom ik regelmatig nieuwe inspiratie tegen. Ook toen ik tijdens mijn laatste vakantieweekend de Ikeagids doorbladerde. In de keukensectie kwam de collectie Kungsbacka aan bod. Die is op een duurzame manier geproduceerd, zonder dat er op kwaliteit, design en prijs ingeleverd.
Nu gaat het mij natuurlijk niet om die duurzame keukenkastjes van deze serie, maar op de manier waarop Ikea haar idealen overbrengt op haar klant en wat wij daar als milieubewuste ondernemers van kunnen leren. In de folder worden namelijk niet alleen de nieuwe keukenserie aangeprezen als duurzaam, maar bijvoorbeeld ook bijpassende eetkamerstoelen. ‘Ga voor duurzaam’ is de boodschap en ‘kijk hoe mooi en makkelijk het is’. Een keuken is een flinke aankoop voor de consument. Ikea geeft klanten daarin een duurzame optie, die boodschap komt makkelijker over dan wanneer je besluit één kussen van biologisch katoen te kopen. Vergelijk het met het besluit van consumenten om bijvoorbeeld zelf energie op te wekken. Dat geeft de milieubewuste consument dan weer een goed gevoel!
Een aantal pagina’s verderop staat het verhaal achter de serie beschreven en dat kwam mij bekend voor. De kastjes zijn namelijk gemaakt van houtafval omhuld met folie die gemaakt is van gerecyclede petflessen. In de folie voor één kastdeur gaan 25 gerecyclede petflessen. In een eerder blog beschreef ik deze grondstof in relatie tot bijzondere printmedia. Printmedia wordt veelal gemaakt van pvc, een uit aardolie vervaardigde stof. Dat is normaal gesproken ook de grondstof voor de folie die keukenkastjes waterdicht maakt en ervoor zorgt dat je ze makkelijk schoonhoudt. Net zoals de meeste plastic producten overigens. Ik was daarom blij verrast om te zien dat Ikea het gerecyclede materiaal waar de printwereld al een tijdje mee werkt, ook slim weet toe te passen.
Ikea laat het niet bij het simpelweg aanprijzen van het bijzondere keukenkastje en de eetkamerstoel. De pagina waarop het achtergrondverhaal beschreven staat, is een typisch onderdeel van branding. Ikea staat natuurlijk bekend als de fabrikant van betaalbaar design, maar met deze nieuwe serie proberen ze daar het beeld van duurzaam merk aan toe te voegen. Het achtergrondverhaal, de nadruk op duurzaamheid steeds als het keukenkastje in de opstelling voorkomt en de verwijzing naar extra informatie in de app, maakt het een doordachte merkstrategie.
Veel Nederlandse ondernemers kunnen gerust een voorbeeld nemen aan de sustainable branding strategie van Ikea. Kies niet alleen voor duurzame producten of productiewijzen, maar promoot die keuze actief. Benoem in allerlei uitingen wat jullie doen voor het milieu, welke keuzes je maakt en leg uit wat je hiermee aan schade voorkomt. Verpak dit in aantrekkelijke (uiteraard duurzame) promotiemateriaal en verspreid je verhaal online. Daarmee onderscheid je je van concurrenten en overtuig je potentiële klanten. Of je nu keukens, sportmateriaal of fast food verkoopt, je onderscheiden met duurzame keuzes is altijd een goed idee!