Net zoals veel andere grote steden, kampt Eindhoven met ongezonde stadslucht. De gemeente zocht een manier om meer schone lucht in de stad te krijgen en bewustzijn te creëren onder bezoekers van de stad dat schone lucht belangrijk is. Er was al een verbod op bepaalde vervuilende vrachtwagens, maar dat was niet genoeg. Er moest meer schone lucht bij, in plaats van alleen vieze lucht weg. Samen met de Technische Universiteit Eindhoven bedacht de gemeente een methode om lucht te zuiveren, iets wat tot nu toe nog niet mogelijk was.
De methode klinkt simpel: in parkeergarages worden roet en fijnstof deeltjes afgevangen, de lucht wordt gezuiverd en het systeem blaast schone lucht naar buiten, de stad in. Hoe groot het effect op de luchtkwaliteit is van deze installatie, is nog even afwachten. De proef loopt drie maanden. Maar dat iedereen die langs deze installatie loopt, zich even bewust wordt van het belang van schone lucht is zeker. Want om aan de buitenwereld uit te leggen wat dit project precies doet, heeft de gemeente Eindhoven hulp ingeschakeld van Sticker Company.
Naast de uitgang van de ondergrondse parkeergarage op het Stadhuisplein zijn dertig luchtzuiveringsinstallaties geplaatst. Op de ramen van het glazen gebouw van deze installaties, wilde de gemeente graag het verhaal rondom de luchtzuivering vertellen. Hoe kan dat beter dan met raamstickers? Aan Sticker Company de schone taak om het concept in de vorm van een PowerPointpresentatie te vertalen naar een aansprekende grafische weergave. Hierbij heeft de gemeente als opdrachtgever natuurlijk allerlei eisen en wensen. Dus hoe gaat dit proces in zijn werk?
De eerste stap was het ontwerpen van de sticker. De opdrachtgever had zelf al bepaalde ideeën over het kleurgebruik. Zo was de wens om alle tekst in het blauw te drukken, maar het deskundige advies van Sticker Company om voor wit te kiezen, werd toch opgevolgd. Blauwe letters zouden compleet wegvallen tegen de relatief donkere achtergrond van het raam. Terwijl wit juist in het oog springt. Ook de grootte van het lettertype werd goed overwogen. Want rekening houdend met de zichtafstand moet alles uiteraard goed leesbaar zijn.
Toen het concept van de stickers eenmaal stond, moest het meest geschikte materiaal gekozen worden. In deze fase moet je met allerlei zaken rekening houden. Zo stond de deadline voor het plakken van de raamstickers op de installatie al vast en de weersvoorspellingen gaven aan dat het die dag behoorlijk zou vriezen. Ook weersomstandigheden hebben dus invloed op je materiaalkeuze.
Sticker Company werkt veel met easy dot folie, dit promoten ze ook actief op hun website. Ze hadden dus de voorkeur om met dit materiaal te werken, maar dan moet het wel geschikt zijn voor het project. Uit diverse tests bleek dat dit materiaal goed blijft zitten onder koude omstandigheden. Daarnaast is het makkelijk aan te brengen folie, waarbij je niet bang hoeft te zijn voor luchtbellen. Dat is een groot voordeel als een project snel af moet zijn. Daarom viel de keuze op easy dot raamstickers. De wolkjes zijn van dit materiaal gemaakt, de letters van een polymeer snijfolie.
Na het ontwerpen, de materiaalkeuze en het printen kon Sticker Company beginnen met plakken. Dit is uiteindelijk in een mum van tijd gebeurd. De verwerking ging volgens eigenaar Tinus Kouwenberg “fenomenaal” en de klant was ook dik tevreden!
Heb jij binnenkort een soortgelijke opdracht waarbij je rekening moet houden met diverse omstandigheden, eisen en wensen? Download dan onze brochure over raamfolie om de folie te vinden die voldoet aan de voorwaarden. Ben jij easy dot raamstickers bij andere inspirerende projecten tegengekomen? Laat gerust een reactie achter om je ervaringen te delen.