De retail is voor de signmaker een grote afzetmarkt als het gaat om geprinte reclame-uitingen. Campagnes, ofwel reclames en acties, zorgen voor een betere naamsbekendheid en bevorderen de verkoop. De zogenaamde point-of-sale reclame is er in vele vormen: van vloersticker tot displays en van raamsticker tot lichtbakreclame. Op het gebied van (raam)stickers volgen innovaties elkaar snel op. Easy Apply is hierbij de trend.
In de column 'Gemakzucht als innovatie' vraagt Piet Print zich echter af of het gemak van Easy Apply een gevaar of een boost betekent. Men is bang dat de plakkunst van de signmaker wordt vervangen door materialen die door iedereen geplakt kunnen worden en de signmaker meer en meer buitenspel wordt gezet. Is deze angst terecht? Of kan Easy Apply juist een boost betekenen voor de signmaker? In onze ogen absoluut een boost: wij zien veel voordelen in het gebruik van Easy Apply folies, zoals Solvoprint Easy Dot en Solvoprint Window-grip.
Wat is Easy Apply precies?
Om de kansen van Easy Apply voor zowel de retailer als de signmaker in te laten zien, lichten we eerst toe wat Easy Apply folies nu precies zijn. Easy Apply is - zoals de naam al suggereert - een eenvoudig aan te brengen folie, en in de meeste gevallen ook weer eenvoudig te verwijderen zonder dat er resten achterblijven. De eigenschap ontstaat doordat de lijm een speciale structuur bevat waardoor lucht eenvoudig kan ontsnappen, zoals bij Solvoprint Easy Dot en de Gudy Window lijm. Er bestaan echter ook Easy Apply folies zonder lijm die door middel van een coating plakken, zoals bij Window-grip het geval is. Een andere optie is een semi-permanente lijm welke aangebracht is op een dikke folie. Door de dikte is de folie eenvoudig aan te brengen, zoals bij de Solvoprint Easy Fix.
Deze eigenschap zorgt ervoor dat het personeel van een winkel hun reclamestickers snel en eenvoudig kunnen aanbrengen zonder inschakeling van een dure montage professional.
Wat zijn de voordelen voor de signmaker?
Je denkt nu vast: waar blijft de signmaker dan? Easy Apply heeft zeker ook voordelen voor de signmaker, namelijk:
- Easy Apply is een geschikt product voor voornamelijk korte termijn reclames en acties. Deze folie vervangt niet de folie die voor lange termijn reclames en acties wordt gebruikt waarbij een 'plakprofessional' nodig is. De verschillende folies kunnen daarom zonder problemen naast elkaar bestaan.
- Easy Apply folie bespaart aanzienlijk veel tijd en kosten voor de retailer, omdat er geen 'natte' toepassing nodig is. Dit maakt dat retailers meer budget hebben voor het opzetten van extra campagnes en veelvuldig van raamstickers kunnen wisselen. Dit zorgt voor een toename in het aantal printopdrachten.
- Easy Apply maakt het mogelijk dat ook moeilijk bereikbare plekken goed geplakt kunnen worden. Zo kan een klant bijvoorbeeld een pand met zeer grote oppervlaktes hebben of aparte hoeken of vormen. Easy Apply maakt het mogelijk om de meeste lastige oppervlaktes te plakken, iets wat met traditionele folie niet te realiseren is. Bij deze - op het eerste gezicht onmogelijke opdrachten - biedt Easy Apply uitkomst, óók voor uw montagepersoneel.
- Easy Apply zorgt ervoor dat spoedopdrachten geen enkel probleem meer zijn. De productie is immers snel en doordat er geen montage nodig is, kun je kortdag plannen. Dit zorgt ervoor dat je meer oplossingsgericht te werk kunt gaan voor jouw opdrachtgever.
Kortom: wij zien Easy Apply niet als bedreiging, maar juist als een kans.
Heb jij al ervaring met Easy Apply folies? Zo ja, wat vind je ervan?