Displaysystemen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Als reclame- of informatiemedium zijn ze een vast onderdeel geworden op verkooppunten, beurzen en evenementen.
De voordelen van mobiele displaysystemen ten opzichte van standbouw zijn
In dit artikel gaan we dieper in op één van de meest gebruikte displaysystemen: de rollbanner. Hierbij geef ik ook tips voor het kiezen en ontwerpen van een rollbanner.
De rollbanner is één van de meest voorkomende displaysystemen. Een ideaal systeem voor situaties waarbij de beschikbare ruimte beperkt is. De belangrijkste voordelen van een rollbanner zijn dat je deze binnen een minuut kunt opzetten en afbreken en dat het transport gemakkelijk is. Bovendien heb je hier geen gereedschap voor nodig, omdat de banner uit een cassette bestaat waarin de print opgerold zit. Deze print rol je uit en zet je vast met een telescopische stang. Rollbanners zijn zowel enkelzijdig als dubbelzijdig verkrijgbaar. Om je boodschap goed te laten opvallen, is het vaak mogelijk om een lamp op het bovenste profiel te monteren.
Hieronder geef ik een aantal tips voor het kiezen en ontwerpen van een rollbanner.
Het aanbod van rollbanners is tegenwoordig enorm groot en de kwaliteit en prijs variëren sterk. De verschillen zitten over het algemeen in de gebruikte materialen. De goedkopere varianten zijn vaak gemaakt van een zeer dunne kwaliteit aluminium waardoor de behuizing snel kan beschadigingen en minder robuust staat. Dit komt je presentatie niet ten goede.
Een ander aandachtspunt is het oprol mechanisme van de rollbanner. De banner zit vast aan een veer waar spanning op staat en deze zorgt ervoor dat de banner zichzelf weer inrolt. Bij goedkope rollbanners is de kwaliteit van dit mechanisme vaak minder goed: de veer verliest de benodigde spanning vrij snel waardoor de banner niet meer inrolt en onbruikbaar wordt.
Uiteraard hangt de keuze voor een rollbanner ook samen met de gebruiksfrequentie. Als je de rollbanner slechts enkele keren gebruikt, is een goedkope banner een prima oplossing. Maar als je de rollbanner vaker wilt gebruiken en de mogelijkheid wilt hebben om de print te verwisselen, raad ik je aan om te investeren in meer kwaliteit.
Het 'less is more' principe geldt ook voor het design van een rollbanner. Gebruik niet te veel woorden en communiceer enkel relevante informatie. Aanvullende informatie kun je overbrengen met behulp van een brochure of een persoonlijk gesprek. Voeg ook passend beeldmateriaal toe om de boodschap te versterken. Als je op een beurs staat, is het ook belangrijk om contactinformatie op je banner te zetten. Op een beurs ben je dikwijls niet in de gelegenheid om met iedereen een praatje te maken, zorg daarom dat mensen weten hoe ze jou (op een ander tijdstip) kunnen bereiken. Denk aan de URL van de website, een e-mailadres, telefoonnummer of QR code.
Kies een banner waarbij de cassette zo min mogelijk zichtbaar is en die qua kleur en ontwerp goed aansluit bij de boodschap. De aandacht dien je te vestigen op de boodschap die je wilt overbrengen. Mensen lezen een banner van boven naar beneden en van links naar rechts, net zoals het lezen van een boek. Houd hier rekening mee bij het ontwerp. Denk er verder aan om je kernboodschap op ooghoogte te plaatsen. Op die manier zal niemand je boodschap mislopen.
Materiaalkeuze
Als je een keuze voor een rollbanner hebt gemaakt, is het tijd om te bekijken welk materiaal je wilt gebruiken. Als goedkope oplossing kiest men vaak voor simpel posterpapier. Een groot nadeel hiervan is dat dit materiaal snel kreukelt en beschadigd, zeker als je de print vaak in- en uitrolt.
Een betere oplossing is een PVC Frontlit of PVC blockout. Dit materiaal is soepel en toch zeer stevig. Een andere optie is een krasvast printvinyl met grijze backing, dit zorgt ervoor dat de print niet doorschijnt. Wil je een hoogwaardige uitstraling? Ga dan eens voor een textiel!
Op welke manier zou jij jouw rollbanner ontwerpen? En heb je hier nog handige tips voor?