Pure Digital trekt bezoekers uit de hele wereld: meer dan 38 nationaliteiten waren aanwezig bij de eerste editie in april 2018. Drie dagen lang dompelen printers en designers zich onder in de ontwikkelingen binnen de creatieve industrie. Zij konden niet alleen rondlopen tussen alle beurs deelnemers die hun innovaties toonden, maar ook luisteren naar diverse verhalen van 45 sprekers. Deze sessies waren voornamelijk op design gericht, een prima keuze volgens mij en andere bezoekers. Ik heb veel mensen gesproken die enthousiast waren over de sessies. Daarnaast hebben de bezoekers uit de creatieve industrie mij heel veel geleerd over hun leefwereld en hoe onze producten daar veel beter op in zouden kunnen spelen.
Dankzij de gesprekken met bezoekers die ik in mijn dagelijks werk niet tegenkom, heeft de beurs erg veel nieuwe inzichten opgeleverd. Hieronder noem ik er een aantal.
Tijdens de beursdagen heb ik veel creatief designers gesproken. In mijn dagelijkse werk spreek ik die toch eigenlijk te weinig. Het viel me op dat zij heel anders naar producten kijken. Ik en mijn collega’s kijken bijvoorbeeld vooral naar de technische aspecten van producten, bijvoorbeeld hoe goed het kleeft of op welke oppervlakken je het wel en niet kunt gebruiken. Terwijl de creatievelingen in de industrie veel meer naar de details kijken, zoals kleur en structuur. Ik denk dat wij daar veel van kunnen leren bij het ontwikkelen van onze producten.
Waar designers op details van toepassingen en producten letten, kijken architecten daar een stuk minder naar. Zij zijn juist veel meer gericht op het grotere geheel, bijvoorbeeld de impact van bepaalde wandbekleding op de uitstraling van de gehele ruimte. Dat leert mij dat wij niet alleen op de techniek en de details moeten letten, maar dus ook altijd het volledige plaatje voor ons moeten zien. We mogen best wat meer denken aan de creatieve vrijheid en diverse toepassingen die architecten zo graag geboden willen worden.
Dat ik zelf al zoveel geleerd heb van mijn bezoek aan de beurs, zegt veel over de stand van zaken wat de samenwerking tussen printers en designers betreft. Daar valt nog heel wat aan te verbeteren. Ik denk dat deze beurs een goede basis vormt om de relatie tussen de twee ‘kampen’ te verbeteren. Natuurlijk moet de beurs nog wat aan bekendheid winnen om hier concreet wat van te gaan merken, maar wij gaan in ieder geval goed nadenken over wat wijzelf kunnen verbeteren.
Pure Digital heeft mij gemotiveerd om bij het vermarkten van onze producten eerst écht in de schoenen te gaan staan van degene die het uiteindelijk toepast, zoals de designer en architect. Dat folies printbaar zijn, is al een tijdje bekend en met die technische kant van onze printmedia zit het wel goed. Onze meubelfolie is volgens mij al een stap in de goede richting. Creatieven die de folie ontdekten op de beurs, waren er erg enthousiast over, met name dankzij de natuurlijke uitstraling van deze folie die helpt om de juiste sfeer in een ruimte neer te zetten.
Hopelijk inspireren mijn inzichten je jouw blik op design ook te verruimen. In ons e-book over interieurdesign laten we je allerlei soorten printmateriaal zien waarmee je een design naar een hoger plan kunt tillen. Benieuwd? Klik op de knop hieronder om ‘m gratis te downloaden.
Heb jij de afgelopen tijd nou ook interessante inzichten opgedaan die de verschillende disciplines in de creatieve industrie samen kunnen brengen? Deel ze hieronder in een reactie!