Reclame in een winkel zou niet alleen effectief moeten zijn, maar ook makkelijk te installeren en vooral leuk! Er zijn genoeg manieren om een winkel aan te kleden en tegelijkertijd reclameboodschappen te verspreiden. Iedereen die betrokken is bij het lanceren van een retail campagne kan bepaalde keuzes om deze zo effectief mogelijk in te zetten, als lastig ervaren. Marketeers lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan bij het lanceren van een product of opzetten van een promotiecampagne. Welke uitdagingen dat zijn en hoe je deze aanpakt lees je in dit artikel.
Uitdagingen voor marketeers
Houd je je als marketeer dagelijks bezig met reclamecampagnes voor retail? Dan komen deze uitdagingen je vast bekend voor:
- Hoe krijg ik al het reclamecampagne materiaal op tijd op alle locaties?
- Hoe weet ik zeker dat het Point-of-Sale campagne materiaal makkelijk en goed ingericht wordt op de juiste locatie?
- Hoe zorg ik dat alle materialen goed functioneren, ondanks verschillende visies op de campagne binnen de keten en verschillende ondergronden?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat de materialen up-to-date zijn en oude materialen snel verwijderd kunnen worden zonder de winkel te beschadigen?
- Hoe maak ik campagne materiaal dat opvalt tussen andere promotie en aan de verwachtingen voldoet?
Materiaalkeuze
De bovenstaande uitdagingen kun je tackelen door goed materiaal te kiezen. Ik denk dat een materiaal voor een reclamecampagne in een winkel aan drie voorwaarde moet voldoen om succesvol te zijn:
- Makkelijk aan te brengen en kosten efficiënt
- Gericht op mogelijkheden, niet op beperkingen
- Schadevrij te verwijderen
Maar hoe zorg je dat je materiaal aan al deze voorwaarden voldoet? Ik bespreek ze één voor één.
Kies voor makkelijk aan te brengen en kosten efficiënt materiaal
Een in-store retail reclamecampagne moet makkelijk en snel te installeren zijn en bovendien visueel aantrekkelijk zijn. Als je materiaal kiest dat blijft plakken zonder lijmlaag of voorzien is van een easy to apply/easy to remove lijmlaag, is het vaak makkelijk aan te brengen door het winkelpersoneel zelf. Dat bespaart je de kosten voor het inhuren van een professional. Door een juiste beschrijving mee te geven weet je zeker dat het drukwerk op de juiste plek terecht komt en meteen goed aangebracht wordt. Als je voor materiaal kiest dat na het aanbrengen nog te verplaatsen is, kun je eerst een pilot campagne laten draaien. Daarmee kun je testen of de campagne tot zijn recht komt op de plek waar je ‘m bedacht had en of het materiaal inderdaad makkelijk aan te brengen is. Hiermee bespaar je kosten op het eventueel nazenden van materiaal en op latere termijn het alsnog inhuren van een professional.
Richt je op mogelijkheden, niet op beperkingen
Voor een deel richt deze voorwaarde zich ook op kostenbeperkingen. Als je namelijk materiaal kiest dat geschikt is voor meerdere ondergronden, hoef je minder soorten materiaal te bestellen, distribueren en op te halen. Bovendien kan het drukwerk dan op meerdere plekken in de winkel geplaatst worden en kan de winkelier dus deels zelf bepalen waar hij de promotie aanbrengt. Dit vergroot de mogelijkheden voor de winkelier en voorkomt fouten bij het plaatsen in de winkel of dat er bepaalde plekken leeg blijven. Denk eraan dat je het beste resultaat bereikt door de campagnematerialen zo dicht mogelijk bij het product te plaatsen.
Campagnemateriaal dat schadevrij te verwijderen is
Net zo snel en makkelijk als het reclamecampagnemateriaal te installeren was, zou het ook te verwijderen moeten zijn. Naast de tijdsbesparing die dit winkeliers oplevert, wil je natuurlijk ook kunnen garanderen dat de ondergrond onbeschadigd achterblijft. Kies daarom voor materiaal dat snel en schadevrij te verwijderen is. Je hoeft dan niet bang te zijn voor verouderde promotie en reparatiekosten.
Houd jij je regelmatig bezig met reclamecampagnes voor de retail en herken jij je in bovenstaande uitdagingen? Deel jouw ervaring dan in een reactie hieronder of geef je vakgenoten tips over het aangaan van deze uitdagingen.
Nieuwsgierig naar onze materialen? Vraag dan ons samplepakket aan!