Op naar 2050; een duurzame bedrijfsstrategie, óók met printmedia

Blog 07-01Duurzaamheid, een term waar je als ondernemer niet meer omheen kunt. Volgens het klimaatakkoord moet de Nederlandse economie in 2050 klimaatneutraal, circulair, inclusief en duurzaam zijn. Wat is duurzaamheid nou precies? Mooier dan de Verenigde Naties kunnen wij het niet formuleren: “Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden, zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien, in gevaar te brengen”. Deze definitie is later uitgebreid met de drie P’s: People, Planet en Profit. Dit vormt de basis voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

 

De 5 stappen naar een duurzame bedrijfsstrategie

Als jij duurzaam wilt en moet ondernemen, dan zul je doelen moeten stellen en een strategie ontwikkelen om die doelen te bereiken. De drie P’s vormen daarbij jouw richtlijn. Welke stappen kun je zetten om maatschappelijk verantwoord te gaan ondernemen? Wij noemen er vijf om mee te beginnen:

  • Stap 1: Stel een ‘green team’ samen, een denktank waarin je met een aantal mensen nadenkt over korte- en langetermijn doelstellingen op het gebied van duurzaamheid.
  • Stap 2: Breng de huidige bedrijfsprocessen in kaart en bedenk welke van deze processen duurzamer kunnen. Maak een analyse, welke maatregelen kun je nemen? Hoe moeilijk of hoe eenvoudig is het om die maatregelen te nemen? Maak een prioriteitenlijst.
  • Stap 3: Maak een analyse van je energie- en watergebruik, van je materiaalgebruik en hoe je in je bedrijf omgaat met afval en recycling. Gebruik een benchmark om jouw bedrijf te vergelijken met andere.
  • Stap 4: Zorg ervoor dat de neuzen van alle medewerkers binnen de organisatie de zelfde kant op wijzen. Houd het onderwerp ook actueel bij vergaderingen en andere meetings. Vertel welke stappen er al gezet zijn en wat de volgende stap zal zijn. Maak het onderdeel van de sollicitatieprocedures bij nieuw aan te nemen personeel.
  • Stap 5: Let op duurzaamheid bij nieuwe investeringen en aankopen. Kies voor duurzame materialen én voor samenwerking met ketenpartners die ook duurzaam ondernemen.

 

Duurzame bedrijfsstrategie en promotiemateriaal

Promotiemateriaal als flyers, posters en stickers heb je in verschillende materialen, waaronder de duurzame alternatieven. Je kunt bijvoorbeeld je flyers op gerecycleerd papier laten drukken en je posters op papier met het FSC-label - Forest Stewardship Council label – waarbij houtvezels uit duurzaam beheerde bossen komen. Neem een inkt die milieuvriendelijk is. Voor je stickers – zoals muurstickers, raamstickers en vloerstickers – heb je ook diverse mogelijkheden. Zo zijn er stickers met een belijming op waterbasis, de productie hiervan is beter voor het milieu.

Een andere keuze om over na te denken is om stickerfolie van polypropyleen aan te kopen in plaats van PVC. De grondstof PP (polypropyleen) wordt erkend als een milieuvriendelijk alternatief omdat het een eenvoudig opgebouwde kunststof is waaraan geen weekmakers worden toegevoegd, bovendien is het een "bijproduct" in de aardolie-industrie. PP is vrij van weekmakers, er komen bij verbranding geen giftige stoffen vrij, het is grondwater neutraal,  bijna krimpvrij, temperatuurbestendig tot + 100 ° C en heeft een goede dimensionale stabiliteit. Kortom, een prima alternatief voor PVC stickermateriaal.

Lees hier nog meer over de verschillen tussen de beide kunststoffen. We noemen in het blog ook enkele voorbeelden van PP-folies.

Onderwerpen: Sustainability