LCA-certificering: Bewuste duurzame keuzes maken op het gebied van signage banner materialen

Kavalan pvc free pledge for the planetElk product heeft een verhaal. Als de fabrikanten van deze producten ons vertellen dat ze 100% gerecycled, eco-vriendelijk, duurzaam of “zero waste” zijn, vertrouwen we erop dat we in zee gaan met een bedrijf dat zich bekommert om de bescherming van het milieu. Maar krijgen we slechts de helft van het verhaal te horen? Wat betekenen deze termen werkelijk en hoe kunnen we weten of de beweringen die worden gedaan authentiek zijn? Het antwoord is eenvoudig: wij eisen de andere helft van het verhaal.

Claims met betrekking tot recycling

Bedrijven kunnen niet langer het woord “recyclable” op een product zetten en ermee wegkomen. Zelfs in Europa zijn er in de banner industrie geen recyclingsprogramma's voor bannermaterialen, en de weinige private programma's die beweren bannermaterialen te "recyclen", doen dat tegen betaling of worden zwaar gesubsidieerd.

De waarheid in cijfers

Voor de eerste keer in de banner-industrie ligt de hele waarheid op tafel. Kavalan’s series van PVC-vrije banner materialen zijn wetenschappelijk beoordeeld op hun milieu-impact, en de cijfers liegen er niet om. Kavalan is veel groener dan PVC-banners. Er bestaat een goed aangeschreven beoordelingsproces dat de milieueffecten van een product (of dienst) van het begin tot het einde van de productlevenscyclus kwantificeert: Levenscyclusanalyses (LCA's).

De PVC-vrije bannermaterialen van Kavalan zijn wetenschappelijk beoordeeld op hun milieu-impact, en de cijfers liegen er niet om. Kavalan is veel groener dan PVC-banners.

LCA of levenscyclusanalyse

Toonaangevend test- en analysebedrijf SGS heeft LCA’s (levenscyclusanalyse processen) uitgevoerd (in overeenstemming met ISO 14040, ISO 1444 en Environmental Management Standards), op 14 Kavalan materialen, door middel van een combinatie van tests en wetenschappelijke en ondersteunende productgegevens om nauwkeurig het effect van een banner op het milieu te meten. De resultaten?

Kavalan levert aanzienlijke milieubesparingen op, in vergelijking met hun PVC tegenhangers.

Steve Lister, Global Retail Sustainability Strategist en Head of Sustainability voor POPAI UK & Ireland: “Kavalan’s LCA is een echte primeur in de industrie en is toonaangevend in duurzame verantwoordelijkheid in deze sector. Een levenscyclusanalyse, of een LCA, geeft eenvoudigweg de belangrijkste factoren binnen het meten van een product weer. Denk aan bijvoorbeeld grondstoffen, hulpbronnen extractie, productieprocessen, de distributie, logistiek en het transport van het product. En in feite de verwijdering aan het einde van de levensduur, recycling en het hergebruik. LCA’s worden nu in steeds grotere kringen door verschillende bedrijven gebruikt en ik denk dat de reden waarom ze meer gebruikt worden, is omdat het gaat het om de duurzaamheid gegevens. We weten allemaal dat bedrijven soms schuldig zijn aan het maken van duurzame en milieuvriendelijke claims die niet echt een waarheidsgetrouw beeld schetsen. Ik bedoel halve waarheden, of "green washing", zoals het bekend staat, is absoluut overal aanwezig.

Ik denk dat LCA’s, of levenscyclusanalyses, deze misleidende beweringen kunnen terugdringen omdat LCA's je de feiten geven”.

LCA

Waarom zouden bedrijven LCA moeten omarmen?

De tijd is rijp voor bedrijven om serieus werk te maken van duurzaamheid. De milieukwalificaties van merken en bedrijven zijn voor consumenten belangrijker dan ooit, en nu wereldwijde doelstellingen van landen met toezeggingen om de uitstoot terug te dringen nog strenger worden gehandhaafd, staan bedrijven die hun groene initiatieven met cijfers kunnen onderbouwen, veel sterker. Bovendien is het de ethische richting die we allemaal zouden moeten uitgaan, ongeacht onze zakelijke belangen - het bestrijden van de klimaatverandering en het beschermen van onze planeet is een verantwoordelijkheid die we allemaal delen.

Transparantie

Steve Lister: "Het LCA-proces toont aan dat PVC-materiaal een verwoestende impact heeft op luchtvervuiling, ecosystemen, de achteruitgang van de biodiversiteit en de schaarste van hulpbronnen. Ik denk dat de bannerindustrie een grote verantwoordelijkheid heeft om te kijken naar het gebruik van zoet water, want we weten dat er tot vijf keer meer zoet water wordt gebruikt bij de productie van PVC-spandoeken dan bij de productie van PVC-vrije materialen.

Belangrijk is de transparantie, dit zal bedrijven en mensen in staat stellen om PVC-bannermaterialen te vergelijken met PVC-vrije bannermaterialen.

Enkele interessante vergelijkingen tussen Kavalan-materialen en hun PVC-equivalenten

De vraag naar zoet water is nu al groter dan het aanbod en volgens de huidige trends zal de vraag tegen 2030 het aanbod met 40% overstijgen. Als alle verkopen van PVC-spandoekequivalenten in Europa tegen 2018 zouden worden vervangen door Kavalan Sunlight 300, zou dat genoeg zoet water kunnen besparen voor bijna 4 miljoen mensen gedurende een heel jaar. Slechts 10.000 m² Kavalan Sunlight Light bespaart genoeg fossiele brandstof om een BMW 3 aan te drijven voor 12 heen- en terugreizen tussen Londen en Parijs. 10.000 m² Kavalan Spiderweb 300 zou het kankerverwekkende equivalent van 10,4 miljoen pakjes sigaretten besparen - gelijk aan 552 levensjaren. Kavalan kan u helpen een begin te maken naar een groenere wereld. Doe met ons mee en zet vandaag nog de eerste stap op uw groene reis!FILMOeco_Kavalan_infographics_1_281021

Bent u klaar om over te gaan op groen?

Na het lezen van dit blog bent u beter bekend met hoe het LCA-proces u kan helpen bij het maken van bewuste duurzame keuzes met betrekking tot signage banner printmaterialen. Bent u nieuwsgierig naar de verschillende mogelijkheden om de printindustrie groener te maken? Wij kunnen u een overzicht geven van de eco-besparingen bij het gebruik van Kavalan signage banner materialen. Neem contact met ons op of vraag nu gratis samples aan!

New call-to-action

Bekijk hier de video:

Bronnen:

KAVALAN PVC-Free Pledge for the Planet EP2 ft. Steve Lister l Engelse ondertiteling l Kavalan Video: https://www.youtube.com/watch?v=zv7iHHgWF1A&t=324s

https://www.goforkavalan.com/news_view.php?lang=en&pid=32

Onderwerpen: Sustainability