Fashion expositie DDW 2019 met geprinte wandbekleding en vloerstickers
“The end is near”, het klinkt niet als het meest vrolijke thema, maar dat was wel waar het allemaal om draaide tijdens de inspirerende DDW 2019 expositie in Eindhoven van de New Order of Fashion, een internationaal platform voor modetalent.
Dit thema onderstreept precies waar deze nieuwe generatie ontwerpers voor staan; het is tijd voor een fundamentele verschuiving binnen de mode-industrie!
En dit was ook terug te zien in de ontwerpen voor het grootste jaarlijkse designevenement van Noord-Europa. De 18 jonge modetalenten van over de hele wereld hadden innovatieve materialen en afgedankte kledingstukken gebruikt, of juist helemaal geen kleding. Zo maakte een van de ontwerpers een jurk van oude, gebruikte plastic auto-onderdelen die aan elkaar geregen waren met metalen kettingen. Om het activistische thema kracht bij te zetten en de kunstwerken een uniek podium te geven heeft de organisatie gekozen om de ruimte aan te kleden met geprinte media. Door de eerdere samenwerking tijdens de Dutch Design Week van 2016 was het contact met Filmolux snel gelegd. In no-time bracht Filmolux diverse partijen uit Eindhoven en omgeving samen om de klus te klaren. Het creatieve concept van de talentvolle ontwerper Harm Rensink moest omgezet worden in een geprinte vloer en diverse geprinte wanden.
Flexibiliteit met Descor textiele wandbekleding
Geheel passend bij de mode-industrie werd er gekozen voor wandbekleding van grootformaat geprint textiel. Hiervoor werd de hulp ingeschakeld van JA! reclame & styling uit Valkenswaard, leverancier van het unieke Descor-systeem voor textiele wand- en plafondbekleding. In combinatie met jarenlange ervaring en beschikking over een eigen vakkundig montage-team, maakte hen de ideale partner voor deze klus.
Het handige Descor systeem bestaat uit flexibele lichtgewicht profielen die aan een muur of plafond worden gemonteerd. Vervolgens wordt het textiel doek in deze profielen bevestigd voor een naadloos eindresultaat. Dit flexibele systeem maakt dat je je creativiteit er op los kunt laten, iets waar de ontwerpers op zoek naar waren. Zo zijn ook afgeronde hoeken mogelijk in het systeem, wat een ideale oplossing was voor de gekantelde grootformaat wanden bij de entree van de expositie van de Dutch design week. Met de gekantelde wanden wilde de ontwerper het gevoel aan de bezoekers meegeven dat we op een punt zitten dat de wereld kan gaan kantelen, en als dat gebeurd, we allemaal mee kantelen. Voor de rechte gedeeltes is bewust gebruik gemaakt van een doek met een platte pees omdat de ontwerper en organisatie de expositie, uiteraard, willen hergebruiken.
De bezoeker werd meegenomen door een donkere gang met aan weerszijden textielwanden bekleed met een zwart glitterdoek, wat de illusie wekt van een sterrenhemel. Eenmaal aangekomen in de expositie ruimte werd je ondergedompeld in een explosie van kleur. De kleurrijke en levendige prints waren een ware visuele traktatie, de unieke positie van de wanden zorgde voor een krachtig geheel en bracht het verhaal rondom de geëxposeerde kunstwerken tot leven.
Om dit mogelijk te maken is een team van JA! Reclame en Styling 3 ½ dag bezig geweest met het opbouwen van de wanden. Maar voor dit mogelijk was zijn er voor de ronde hoeken eerst speciaal houten frames op maat gemaakt om de profielen waarin het textiel moest worden bevestigd, te kunnen monteren. De grote rechte delen bestaan uit aluminium frames, vooral om tijd en kosten te kunnen besparen. In het pand was namelijk geen basis van wanden of plafonds aanwezig waar tegenaan gewerkt kon worden, hierdoor was een volledige uitvoering met Descor ook niet mogelijk.
Er is maar liefst een totaal van 560 m² aan textiele wandbekleding gebruikt, waarvan 250 m² geprint door Paddock Printing uit Nieuwerkerk aan den IJssel, en voor de overige 310 m² had men gekozen voor een zwart textiel met een subtiele glitter; Descor Star.
Beeld: De op maat gemaakte houten frames zijn voorzien van Descor profielen waarin het doek wordt bevestigd. Beeld: Het resultaat na de montage,Beeld: De montage is in volle gang.
Beeld: Het resultaat na de montage.
Geprinte vloer met UVdot print ‘n’ walk vloersticker folie
Naast wandbekleding zijn ook de vloeren (225 m²) voorzien van een passend, geprint motief. Stickercompany uit Eindhoven zijn wel gewend om grote projecten te voorzien van geprinte stickers, dus dit maakte hen de aangewezen partij om het printen van de vloer voor hun rekening te nemen. Om het montage team op locatie bij te staan werd de hulp ingeschakeld van ervaren reclame specialist Noud Horsten Reclame uit Roosendaal.
Na het opvullen van gaten van de relatief oude en beschadigde vloer, en een goede schoonmaakbeurt, kon het montage team van Stickercompany in samenwerking met Noud Horsten reclame aan het plakken slaan. De gaten waar eerder de roltrap van V&D had gestaan waren opgevuld met houten platen en vervolgens opnieuw aangesmeerd. Op de naden van de opgevulde gaten werd voor de zekerheid een onderlaag van high-tack wall-grip vinyl aangebracht zodat de 2 in 1 vloersticker UVdot print ‘n’ walk van Neschen een betere hechting zou hebben.
De folie, speciaal ontwikkeld voor vloerstickers, kan worden aangebracht op de meeste gladde vloeroppervlakken en dus helemaal geschikt voor creatieve projecten als deze. UVdot print ‘n’ walk heeft een gestructureerd oppervlak waar direct op geprint wordt en lamineren niet meer nodig is, wat veel kosten en tijd bespaart. Bovendien is de folie R9 anti-slip gecertificeerd, om uitglijden te voorkomen. Wel zo veilig, als je bedenkt hoeveel mensen er tijdens de expositie overheen lopen. Een bijkomend voordeel is dat de folie door de dot-belijming zeer eenvoudig en snel, luchtbelvrij geplakt kan worden en weer te verwijderen is zonder lijmresten achter te laten. En dat uitte zich in de praktijk ook, de folie liet zich uitstekend plakken volgens Noud Horsten. Allemaal ideale eigenschappen voor tijdelijke evenementen die in een korte tijd intensief bezocht worden. Bekijk ook eens deze blog om te zien wat er voor de DDW 2016 voor creaties met vloerstickers zijn gemaakt.
Beeld: Montage van UVdot print 'n' walk als vloerbekleding.
Beeld: Het resultaat na montage
Eindresultaat tijdens de DDW 2019
Het eindresultaat is werkelijk prachtig! De wanden, vloer en het geëxposeerde werk vormen samen één levendig geheel. Dit maakte de expositie tot een indrukwekkende beleving, die je aan het denken zet over de boodschap van de ontwerpers; het is nu de tijd, als nooit te voren, om alles beter te gaan doen. Heb je de expositie helaas moeten missen? Bekijk het resultaat hieronder terug in de slideshow.
Ben je na het zien van deze beelden ook enthousiast geworden om wandbekleding of vloerstickers te gebruiken voor een expositie of misschien een ander mooi project? Download dan eens de onderstaande Interior Design brochure, hier vind je nog meer praktijkvoorbeelden op het gebied van vloerstickers en wandbekleding, maar bijvoorbeeld ook raamfolie.
Onderwerpen: Interior Design, Vloerstickers, Textiel, evenementen & beurzen